Trendy 2025. Zobacz co zdominuje rynek spożywczy
Troska o zdrowie, planetę i portfel konsumentów oraz (r)ewolucja technologiczna – pytamy firmę badawczą, analityków trendów i rynkowych ekspertów, jakie tendencje zdominują sektor żywności w kolejnym roku.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie trendy będą królować na rynku spożywczym w 2025 r.
- Co jest i będzie istotne dla konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
- Czym kierują się producenci inwestując w nowe produkty.
Rok 2025 przyniesie dla branży spożywczej dalszy rozwój trendów związanych z troską o zdrowie i planetę.
– Te kluczowe tendencje były wyraźnie widoczne podczas zakończonych niedawno międzynarodowych targów spożywczych SIAL w Paryżu [SIAL Paris to jedno z najważniejszych wydarzeń targowych dla branży rolno-spożywczej na świecie – red.], gdzie wystawcy z całego świata prezentowali najnowsze produkty i innowacje – mówi Marta Glinka, strateg marki, specjalizująca się w budowaniu wyróżniających się marek w branży spożywczej i gastronomicznej oraz analizie trendów.
Ogromnym wyzwaniem dla trendów związanych ze zrównoważonym rozwojem pozostaje zasobność portfela Polaków.
– Ostatecznie przetrwają te trendy, które w odczuciu klienta generują namacalne korzyści – zdrowotne, finansowe lub związane z wygodą. Pozostałe, jeśli nie zostaną wzmocnione regulacjami, pozostaną chwilową modą – zauważa Dominika Lenkowska, prezeska Who Will Save The Planet.
Trendy 2025 – żywność funkcjonalna i roślinna
Wzrost świadomości zdrowotnej wśród konsumentów prowadzi do rosnącego zainteresowania produktami funkcjonalnymi, dostosowanymi do etapu życia, stylu życia i specyficznych potrzeb zdrowotnych. Produkty te, uznawane za skuteczniejsze, zyskują popularność w kluczowych obszarach takich jak zdrowie kobiet, kontrola wagi, poprawa nastroju i wzmocnienie odporności.
– Przykłady innowacyjnych produktów odpowiadających na te potrzeby, zaprezentowane na targach SIAL, to m.in. niskotłuszczowy ser proteinowy dla sportowców, batony wspierające odporność, funkcjonalne kapsułki z kawą i wzbogacony witaminami ser gouda – podkreśla Marta Glinka.
Żywność funkcjonalna stała się wyznacznikiem nowoczesnego podejścia do odżywiania, a konsumenci wybierają produkty wspierające ich odporność, zdrowie psychiczne i fizyczne.
– Wynika to z potrzeby łatwych rozwiązań, które mogą wspierać dobrostan zabieganych osób. W czasach, gdy niewielu może sobie pozwolić na regularne, domowe posiłki, praktykowanie uważności i aktywność fizyczną, popularność produktów funkcjonalnych wciąż rośnie. W sklepach sieciowych zwiększa się powierzchnia półek poświęcona takim produktom, i przewiduję, że zainteresowanie nimi nadal będzie rosło – dodaje Dominika Lenkowska.
Roślinne alternatywy produktów mięsnych spełniają potrzeby konsumentów, oferując naturalność, korzyści zdrowotne i proekologiczne. Produkty te stają się coraz bardziej zbliżone do tradycyjnych pod względem smaku i konsystencji.
– Na targach SIAL zaprezentowano m.in. roślinne foie gras, które smakiem i konsystencją bardzo przypomina tradycyjny produkt – zauważa Marta Glinka.
Dominika Lenkowska również dostrzega, że młodsze pokolenie chętnie wybiera produkty oparte na białkach roślinnych oraz alternatywach z grzybów czy alg.
– Konsumentów ciekawią również alternatywy, takie jak mięso hodowane w laboratorium. W czerwcu 2024 r. firma LabFarm zaprezentowała pierwszy w Polsce prototyp kulki mięsnej z drobiowego mięsa komórkowego, choć na jego wprowadzenie do sprzedaży musimy poczekać, głównie ze względu na ograniczenia prawne. Natomiast sprzedaż białka owadziego, np. w formie mąki, jest już możliwa. Jednak poza drobnymi dodatkami w składzie, które często umykają uwadze, nie spodziewam się, by przeciętny Polak szybko porzucił tradycyjne mięso na rzecz białka owadziego – stwierdza Dominika Lenkowska.
Konsumenci, poszukując nowych doświadczeń, coraz chętniej odkrywają nowe, nieoczekiwane smaki z całego świata. Kuchnie fusion, nietypowe połączenia smaków, przenikanie się kategorii i edycje limitowane cieszą się rosnącą popularnością.
– Na SIAL można było zobaczyć innowacyjne produkty odpowiadające na ten trend, takie jak lody mochi z kulkami tapioki czy wyroby z dodatkiem chilli, trufli, czarnego czosnku i imbiru, które oferują nowe doświadczenia smakowe – dodaje Marta Glinka.
Warto wiedzieć
Mintel wskazuje globalne trendy dla branży spożywczej na 2025 rok
Według prognoz firmy badawczej Mintel w 2025 roku kluczowe dla branży spożywczej będą cztery trendy: Fundamentally Nutritious (Odżywcze z Zasady), Rule Rebellion (Bunt Przeciw Regułom), Chain Reaction (Reakcja Łańcuchowa) oraz Hybrid Harvests (Hybrydowe Zbiory).
Fundamentally Nutritious (Odżywcze z Zasady)
– Pojawienie się leków GLP-1 i ich rola w procesie odchudzania będą inspirować globalnych konsumentów do ponownego przemyślenia relacji między żywnością a medycyną. Równocześnie, w obliczu narastającego chaosu wokół tego, co jest zdrowe, a co nie, marki będą upraszczać komunikaty zdrowotne, koncentrując się na kluczowych składnikach odżywczych. Uproszczone oświadczenia produktowe, podkreślające na przykład zawartość białka, błonnika, witamin i minerałów, przyciągną osoby stosujące leki na odchudzanie, dla których zbilansowanie potrzeb odżywczych będzie priorytetem, a także masowych konsumentów, którzy definiują sposób odżywiania na podstawie indywidualnych potrzeb i odczuć. Rynek powinien spodziewać się zwiększonych innowacji w segmencie produktów bogatych w podstawowe składniki odżywcze, ukierunkowanych na poprawę zdrowia krótko- i długoterminowego – wyjaśnia Honorata Jarocka, główna analityczka Mintel.
Rule Rebellion (Bunt Przeciw Regułom)
– W miarę jak globalnie akceptuje się niedoskonałości, marki spożywcze mogą śmielej kierować się ku innowacjom, które łamią dotychczasowe zasady dotyczące tego, co i jak jedzą i piją konsumenci. Marki będą dostosowywać swoje oferty do rzeczywistego stylu konsumpcji, zamiast do tego, jak powinno to wyglądać według tradycyjnych norm. Marki powinny podejść kreatywnie do innowacji, eksperymentując z tym, co wykracza poza dotychczasowe standardy. W komunikacji mogą częściej przełamywać społeczne tabu wokół mniej nagłaśnianych kwestii zdrowotnych, takich jak rola żywności i napojów w zarządzaniu zdrowiem psychicznym – dodaje Honorata Jarocka.
Chain Reaction (Reakcja Łańcuchowa)
– Coraz częstsze wyzwania związane z klimatem i wydarzeniami geopolitycznymi wpływają nie tylko na ceny produktów spożywczych, ale również na wzrost świadomości konsumentów na temat tego, jak globalne wydarzenia wpływają na ich codzienne nawyki żywieniowe. W niestabilnym świecie marki spożywcze powinny podkreślać, jak dostosowują się do zmian w lokalnym i globalnym pozyskiwaniu składników oraz jakie korzyści wynikają z tego dla konsumentów. Będzie wymagana większa współpraca międzysektorowa i międzynarodowa, a także nacisk na skalowalne rozwiązania technologiczne. W przyszłości więcej składników będzie pozyskiwanych z alternatywnych i bardziej niezawodnych regionów upraw, a tożsamość konsumentów będzie mocniej kształtowana przez media społecznościowe, migracje i podróże – mówi analityczka Mintel.
Hybrid Harvests (Hybrydowe Zbiory)
– Rosnące wykorzystanie technologii w produkcji żywności i napojów jest nieuchronne ze względu na wyzwania w łańcuchu dostaw. Może to budzić obawy niektórych konsumentów, jednak marki powinny stawiać na większą przejrzystość i koncentrować się na korzyściach zdrowotnych. Technologia powinna być przedstawiana jako uzupełnienie natury, wzmacniające to, co naturalne. Nowe technologie muszą być humanizowane i przystępnie komunikowane, aby zwiększyć ich akceptację, w tym rozwijającą się rolę sztucznej inteligencji w branży spożywczej – podsumowuje Honorata Jarocka.
Zrównoważony rozwój i personalizacja doświadczeń istotne dla konsumentów
Rok 2025 przyniesie branży spożywczej umocnienie trendów, które były już widoczne w ostatnich latach, a wynikają z legislacji unijnej i rosnących oczekiwań klientów, szczególnie w zakresie zrównoważonego rozwoju i personalizacji doświadczeń.
– Zrównoważony rozwój czy zero waste stają się elementami strategii marek, które chcą zyskać lojalność klientów, szczególnie tych o zasobniejszych portfelach. Firmy coraz bardziej inwestują w technologie, które pozwalają ograniczyć marnotrawstwo, zużycie energii oraz emisję CO₂, co zdobywa uznanie świadomych konsumentów i dobrze wygląda w raportach ESG – podkreśla Lenkowska.
Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich wyborów, preferując marki odpowiedzialne środowiskowo i przejrzyste w zakresie pochodzenia składników oraz metod produkcji.
„Firmy coraz bardziej inwestują w technologie pozwalające ograniczyć marnotrawstwo, zużycie energii oraz emisję CO₂, co zyskuje uznanie świadomych konsumentów, a przy okazji dobrze wygląda w raporcie ESG.
– Przykłady innowacyjnych produktów odpowiadających na ten trend to: olej w biodegradowalnej butelce, oliwa z awokado produkowana z warzyw gorszej jakości, które inaczej zostałyby wyrzucone, oraz napoje gazowane z resztek owoców pozostałych po produkcji owoców kandyzowanych – wylicza Marta Glinka.
Zdaniem Dominiki Lenkowskiej, jeszcze ważniejsze od kwestii związanych ze środowiskiem i dobrostanem zwierząt będzie budowanie przez marki doświadczenia klienta związanego z konsumowaniem produktów oraz samym procesem zakupu.
– Konsumenci oczekują nie tylko wysokiej jakości produktów, ale także spersonalizowanego i angażującego doświadczenia. Nowe technologie oraz BIG Data umożliwiają coraz lepsze rozpoznawanie preferencji klientów i bieżące dopasowywanie oferty do ich potrzeb – dodaje ekspertka.
Kolejnym ważnym trendem jest gospodarka obiegu zamkniętego, wynikająca zarówno z unijnej legislacji, której celem jest minimalizacja odpadów opakowaniowych i raportowanie danych dotyczących zrównoważonego rozwoju, jak i z dążenia firm do podnoszenia efektywności biznesowej.
– Możemy spodziewać się pracy nad bardziej efektywnymi procesami produkcyjnymi, przyglądania się odpadom produkcyjnym (zarówno mięsnym, jak i roślinnym) oraz zastosowania innowacyjnych rozwiązań do ich ponownego wykorzystania jako surowca. Marki będą poszukiwać opakowań o niższym śladzie środowiskowym, ale spełniających wymagania klientów, dla których opakowanie ma przede wszystkim gwarantować jakość, przydatność produktu oraz umożliwiać łatwy dostęp. Edukacja konsumentów będzie tu kluczowa, gdyż przez lata przyzwyczajeni np. do mięsa pakowanego na styropianowych tackach mogą poczuć się zdezorientowani, widząc opakowania z papieru i cienkiej folii – zauważa Dominika Lenkowska.
Główne wnioski
- 2025 rok dla branży spożywczej będzie oznaczał dalsze eksplorowanie trendów m.in. związanych z dbaniem o zdrowie oraz o planetę.
- Wzrost świadomości zdrowotnej wśród konsumentów prowadzi do rosnącego zainteresowania produktami funkcjonalnymi, dostosowanymi do etapu życia, stylu życia oraz specyficznych potrzeb zdrowotnych.
- Istotne dla konsumentów i producentów żywności będą w kolejnych miesiącach takie aspekty jak: zrównoważony rozwój i personalizacja doświadczeń.