ElevenEs planuje gigafabrykę baterii w Polsce za 600 mln euro

Luksemburska spółka ElevenEs rozważa budowę w Polsce fabryki ogniw bateryjnych o wartości blisko 600 mln euro. Zakład miałby powstać do końca 2027 r. i zatrudniać co najmniej 700 osób.

Firma, wspierana przez inwestora InnoEnergy, prowadzi rozmowy z polskimi instytucjami publicznymi i prywatnymi. Jako możliwe lokalizacje wskazywane są Kraków, Śląsk i Dolny Śląsk.

ElevenEs posiada już zakłady w Serbii i opracowała baterię Edge574, która ładuje się do 80 proc. w 12 minut. Spółka podkreśla, że jest jedynym producentem w Europie dysponującym tą technologią.

Według InnoEnergy inwestycja mogłaby wzmocnić konkurencyjność Polski i zwiększyć udział Europy w globalnym rynku baterii. Realizacja projektu zależy jednak od decyzji i zaangażowania instytucji publicznych.

Fabryki baterii już działające w Polsce

ElevenEs nie będzie pierwszym podmiotem, który działa w branży bateryjnej w Polsce. Największa fabryka baterii litowo-jonowych w Europie należąca do LG Energy Solution Wrocław jest zlokalizowana w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Osiągnęła już moc produkcyjną ponad 100 GWh i planuje dalszą rozbudowę do około 200 GWh. Firma uruchomiła największą w Europie fabrykę baterii litowo-jonowych z nakładami inwestycyjnymi ponad 3,1 mld euro.

Na polskim rynku działają także firmy zajmujące się komponentami do baterii. Południowokoreańska ANP Enertech wybudowała w 2024 r. swoją pierwszą europejską fabrykę w Skarbimierzu w województwie opolskim za 148 mln zł. Specjalizuje się w produkcji zawiesiny przewodzącej na bazie nanorurek węglowych dla baterii litowo-jonowych.

Komponenty produkują także: Capchem Poland (inwestycja około 50 mln euro w fabrykę w Śremie uruchomioną w maju 2024 r.), Enchem Poland (fabryka w Biskupicach Podgórnych, planowana rozbudowa za 240 mln zł), Umicore (uruchomiona w 2021 r. w Nysie pierwsza w Europie fabryka materiałów katodowych do baterii) czy Impact Clean Power Technology (pakiety bateryjne do autobusów elektrycznych produkowane pod Warszawą).

Nowe inwestycje w fabryki

W planach są kolejne inwestycje. Samsung SDI od końca 2023 r. prowadził rozmowy o budowie fabryki baterii za 2 mld euro pod Gdańskiem. Decyzja miała zapaść w 2024 r., ale została przesunięta najwcześniej na pierwszy kwartał 2025 r. Do tej pory nie ogłoszono finalizacji rozmów. Firma rozważała działki około 200 hektarów w okolicach Gdańska.

Ascend Elements ogłosił zaś w maju 2025 r. budowę fabryki materiałów do baterii litowo-jonowych za 1,25 mld dol. (około 5 mld zł) w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, prawdopodobnie w okolicach Opola. Produkcja ma ruszyć w 2028 r.