Centrów handlowych przybywa, parków handlowych jeszcze szybciej. Polska liderem regionu CEE

Obroty centrów handlowych w Polsce w sierpniu 2025 r. wzrosły o 3,2 proc. rok do roku, mimo spadku liczby odwiedzin o 1,4 proc. Jednocześnie – jak wynika z raportu firmy Colliers – Polska pozostaje regionalnym liderem pod względem liczby i tempa rozwoju parków handlowych.

Wzrost obrotów mimo spadku odwiedzalności

Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), w sierpniu 2025 r. centra handlowe osiągnęły 3,2-procentowy wzrost obrotów w porównaniu z sierpniem 2024 r. To kolejny miesiąc z rzędu, w którym utrzymuje się dodatnia dynamika sprzedaży – wzrosty notowane są od kwietnia br.

Jednocześnie o 1,4 proc. spadła odwiedzalność (footfall) centrów handlowych. PRCH zwróciła uwagę, że mimo mniejszego ruchu, klienci wydają więcej, co potwierdza utrzymującą się siłę konsumpcji.

Największe wzrosty sprzedaży odnotowały usługi (10,7 proc.), gastronomia (9,3 proc.), a także moda i akcesoria (5,7 proc.) oraz zdrowie i uroda (5,0 proc.).

W podziale na wielkość obiektów najlepiej wypadły bardzo duże centra (powyżej 60 tys. mkw) z wynikiem +3,9 proc., a także duże obiekty (40–60 tys. mkw)+3,8 proc.

Największe wzrosty w Warszawie, Poznaniu i Białymstoku

Według PRCH, w ujęciu regionalnym największe wzrosty obrotów zanotowano w Warszawie, Poznaniu i Białymstoku. W pozostałych ośrodkach zmiany były bardziej zróżnicowane w zależności od wielkości galerii.

Odwiedzalność pozostała stabilna jedynie w największych obiektach – wzrosła tam o 0,1 proc. W dużych centrach spadła o 2,5 proc., w średnich o 1,7 proc., a w najmniejszych o 3,1 proc.

PRCH przypomniała, że dane pochodzą z dwóch wskaźników: PRCH Turnover Index (mierzącego obroty najemców) oraz PRCH Footfall Density Index (odwiedzalność). Oba opracowywane są na podstawie danych przekazywanych przez najemców i systemy kamer w galeriach.

Polska Rada Centrów Handlowych to stowarzyszenie non-profit, zrzeszające ponad 200 firm z branży handlu i usług.

Polska liderem parków handlowych w regionie

Według raportu „ExCEEding Borders – Retail Parks: Diverse Growth, Shared Momentum” przygotowanego przez firmę Colliers, Polska jest liderem Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby parków handlowych.

W kraju działa ponad 710 parków handlowych o łącznej powierzchni 4,47 mln mkw, z czego ponad 3 mln mkw przypada na obiekty powyżej 5 tys. mkw. Dla porównania – w Czechach funkcjonuje 275 parków, a na Słowacji 132. W całym regionie CEE, obejmującym także Bałkany i kraje bałtyckie, działa ponad 1800 parków handlowych.

W Polsce aż 318 obiektów zlokalizowanych jest w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, co potwierdza trend rozwoju mniejszych lokalizacji.

– Parki handlowe stają się głównymi punktami zakupowymi w mniejszych miastach, gdzie często brakuje dużych galerii. Coraz częściej pełnią też funkcję lokalnych centrów życia społecznego – powiedziała Marta Cegielnik, dyrektorka Działu Powierzchni Handlowych w Colliers.

Dyskonty napędzają rozwój

Raport wskazuje, że wzrost liczby parków handlowych w Polsce napędzają sieci dyskontowe, zarówno spożywcze, jak i niespożywcze. Wśród najaktywniejszych marek wymieniono Pepco, Action, TEDi, Dealz, KiK, Mr. DIY i Woolworth.

Ekspansja tych marek wpływa na rozwój nowych inwestycji w miejscowościach z ograniczoną konkurencją i silnym popytem lokalnym. Dla najemców park handlowy oznacza niższe koszty operacyjne, elastyczność powierzchni i szybki dostęp do klienta.

– Widzimy rosnące zainteresowanie tym formatem wśród marek, które dotychczas działały wyłącznie w galeriach handlowych – dodała Cegielnik.

Podobne zjawiska obserwowane są w innych krajach regionu – Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i Serbii. Wspólnym czynnikiem jest rosnący udział dyskontów oraz inwestycje przesuwające się do mniejszych miast.

Silne fundamenty gospodarcze

Jak podkreśla raport Colliers, dynamiczny rozwój parków handlowych wpisuje się w stabilne fundamenty makroekonomiczne regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

– Polska utrzymuje silną pozycję dzięki stabilnemu wzrostowi konsumpcji krajowej i rosnącemu zaufaniu gospodarstw domowych do poprawy sytuacji finansowej – wskazał Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Colliers na region CEE.

Sprzedaż dóbr trwałego użytku, takich jak meble i elektronika, pozostaje wysoka, co świadczy o dobrej kondycji rynku konsumenckiego.

W efekcie Polska staje się kluczowym rynkiem detalicznym regionu, przyciągającym inwestorów i nowych najemców.

Nowe inwestycje i kierunek rozwoju

Obecnie w Polsce powstaje ponad 470 tys. mkw. nowych parków handlowych, głównie o powierzchni 5–20 tys. mkw. To największy wolumen w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dla porównania – w Czechach w budowie jest ok. 43 tys. mkw., a na Słowacji ponad 70 tys. mkw..

Według Colliers, w kolejnych latach parki handlowe będą się integrować z otoczeniem miejskim, łącząc funkcje handlowe, biurowe i mieszkaniowe.

Inwestorzy coraz częściej wdrażają strategie regionalne i transgraniczne, budując portfele nieruchomości w kilku krajach jednocześnie.

Zrównoważony rozwój i atrakcyjność inwestycyjna

Nowe projekty są coraz częściej projektowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – obejmują energooszczędne technologie, zieloną infrastrukturę oraz lepszą dostępność transportu publicznego.

Jak wynika z raportu Colliers, dzięki stabilnemu popytowi i odporności na wahania gospodarcze, parki handlowe stają się cenionym aktywem inwestycyjnym zarówno dla lokalnych deweloperów, jak i międzynarodowych funduszy.

Źródło: PAP, Colliers