KE podejmie kroki wobec Shein w związku ze skandalem we Francji

Komisja Europejska (KE) podejmie kroki wobec chińskiej platformy Shein w związku ze skandalem we Francji – zapowiedział w piątek rzecznik KE Thomas Regnier. Jak powiedział, w czwartek doszło do spotkania z francuskim rządem, następnie Komisja będzie rozmawiać z przedstawicielami Shein.

Sprawa dotyczy sprzedawania przez Shein lalek erotycznych o wyglądzie dzieci. Opisywaliśmy ją m. in. tutaj. Za pośrednictwem platformy Shein można też było kupić we Francji np. toporki i maczety, uznawane tam za niebezpieczną broń.

Rząd w Paryżu w reakcji na te naruszenia ogłosił w czwartek, że wszystkie paczki nadawane przez Shein do Francji będą otwierane. Władze chcą też zawiesić działalność platformy ze względu na systemowy charakter naruszeń. Oczekują podjęcia działań przez KE.

Polecamy: Premier Francji blokuje Shein. Histeria, polityka czy obrona rynku?

KE podejmie wobec Shein działania w ramach DSA

W czwartek z francuską ministerką ds. polityki cyfrowej Anne Henanff spotkała się wiceprzewodnicząca KE Henna Virkkunen – poinformował Regnier. "Zyskaliśmy lepszy obraz sytuacji we Francji i tego, co niepokoi francuskie władze w kontekście Shein" – powiedział rzecznik Komisji.

Komisja Europejska podejmie natomiast działania następcze w ramach Aktu o usługach cyfrowych (DSA) – unijnych przepisów regulujących działalność dużych platform internetowych w UE. Przewidziane w ramach DSA kary dla dużych platform mogą sięgać nawet 6 proc. ich globalnych rocznych obrotów.

"W piątek po południu nasze służby komisyjne zajmujące się DSA skontaktują się z przedstawicielami Shein i dojdzie do spotkania. Następnie podejmiemy dalsze kroki w ramach DSA" – zapowiedział Regnier. Jak dodał, jeśli chodzi o dochodzenie karne, to w pełni odpowiadają za nie francuskie władze.

Shein, a także druga działająca na unijnym rynku chińska platforma sprzedażowa Temu, wielokrotnie były już upominane zarówno przez KE, jak i władze kraju w związku z wykrytymi nieprawidłowościami. Dotyczyły one nie tylko jakości produktów sprzedawanych za ich pośrednictwem, ale także zasad kupowania.

W maju KE wezwała Shein do odejścia od praktyk wprowadzających klientów w błąd, takich jak wywoływanie wrażenia dużych obniżek cen poprzez podawanie nieprawdziwych informacji o promocjach. Zarzuciła platformie m.in. wywieranie presji na konsumentów poprzez odliczanie czasu do wygaśnięcia obniżki, podczas gdy w rzeczywistości promocja nie kończy się po zakończeniu odliczania. W odpowiedzi na zarzuty KE Shein zadeklarowało wolę współpracy.

Źródło: PAP