PKP Intercity i Alstom podpisały miliardową umowę na pociągi piętrowe
PKP Intercity podpisało umowę z Alstom Polska na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości 200 km/h, z opcją na dokupienie dodatkowych 30 – podał przewoźnik.
Przedstawiciele spółek podpisali dokument w fabryce producenta w Chorzowie, w której będą produkowane pojazdy.
Umowa zawarta Alstom Polska dotyczy zakupu pociągów wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Wartość kontraktu za 42 pociągi opiewa na kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł.
"PKP Intercity zależy, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku. Wszystkie składy, zgodnie z kontraktem, mają zostać przekazane przewoźnikowi na początku 2032 r." – podaje przewoźnik.
Alstom Polska wyprodukuje piętrowe pojazdy dla PKP Intercity w swojej fabryce w Chorzowie, w której zatrudnia 2,5 tys. pracowników. Śląski zakład jest jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta na świecie. Wózki – jeden z najważniejszych komponentów wpływających na bezpieczeństwo i właściwości pociągów – powstaną w zakładzie Alstom w Nadarzynie koło Warszawy. Wysoko wyspecjalizowany zakład, produkuje wózki do pociągów regionalnych i dalekobieżnych wykorzystywanych w całej Europie. Odpowiada również za serwisowanie wózków do pociągów dużych prędkości (do 250 km/h), jako pierwsze tego typu centrum serwisowe w Polsce.
Nowe pociągi mają zapewnić ponad 550 miejsc siedzących
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej, czyli InterCity. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.
Alstom Polska dostarczy PKP Intercity pociągi piętrowe Coradia Max. Są to pojazdy, w których łączone są wagony jednopiętrowe z piętrowymi. W konfiguracji dla PKP Intercity, z uwagi na wymóg dotyczący pojemności składów, producent zaproponował kombinację czterech wagonów piętrowych i dwóch jednopokładowych. Przestrzeń jednopiętrowa została stworzona z myślą o potrzebach różnych grup pasażerów, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy tych, którzy w czasie podróży chcą spożyć posiłek. Natomiast wagony piętrowe pozwalają przewieźć znacznie więcej podróżnych niż wagony klasyczne.
Sześcioczłonowe pociągi będą się składały z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących oraz możliwość jazdy w trakcji podwójnej.
W składach ma być dostępna klimatyzację, Wi-Fi, urządzenia do ładowania telefonów komórkowych i laptopów oraz lampki do czytania. Pojazdy będą podzielone na klasę 1 i 2. "W składach znajdą się strefy ciszy – w obu klasach, co będzie nowością w pociągach PKP Intercity, przestrzeń dla rodzin z dziećmi, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Pojazdy zostaną również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami" – podaje PKP.