NCBR przeznaczy 160 mln zł na kształcenie w obszarze technologii krytycznych

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeznaczy 160 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na zdobywanie kompetencji w zakresie technologii krytycznych przez studentów oraz kadrę dydaktyczną.

Chodzi o biotechnologię, technologie cyfrowe oraz technologie związane z transformacją energetyczną i oszczędzaniem zasobów. Zostały one uznane przez Komisję Europejską (KE) za kluczowe dla rozwoju Europy w wytycznych dotyczących ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP).

Nabór w konkursie „Kształcenie na potrzeby technologii krytycznych” już ruszył. Uczelnie mogą składać wnioski o dofinansowanie do 9 marca 2026 r.

– Z myślą o wzmocnieniu europejskiej innowacyjności i suwerenności technologicznej program STEP przewiduje nie tylko wytwarzanie nowatorskich technologii w trzech sektorach istotnych dla zielonej i cyfrowej zmiany, ale także rozwiązanie problemu niedoboru odpowiednio przygotowanych pracowników. Ich kwalifikacje są niezbędne dla powodzenia całego procesu. To dlatego w kontekście wdrażania STEP istotnych jest aż 11 unijnych programów i funduszy, w tym Europejski Fundusz Społeczny Plus, poprzez który Unia Europejska inwestuje w ludzi, wspierając politykę w dziedzinie zatrudnienia, edukacji i rozwoju umiejętności, zgodnie z oczekiwanym kierunkiem zmian – komentuje dyrektor NCBR Jerzy Małachowski.

Polecamy: Pensja i granty od polskiego rządu dla zagranicznych naukowców. Nowy program – ambitny, ale skromny

– W ten nurt wpisuje się ogłoszony przez nas konkurs. Sfinansujemy w nim te elementy, które sprawią, że poszczególne uczelnie lepiej przygotują studentów do pracy w strategicznych branżach przyszłości. Stawiamy przed szkołami wyższymi zadanie uspójnienia oferty kształcenia z wymogami konkurencyjności polskiej i europejskiej gospodarki właśnie w odniesieniu do technologii krytycznych objętych inicjatywą STEP. Zależy nam na tym, aby zapalić do tej idei zarówno wykładowców, jak i studentów – dodaje Małachowski.

Dzięki konkursowi uczelnie – publiczne i niepubliczne – będą mogły poszerzyć swoją ofertę o kierunki studiów w zakresie wybranych technologii lub realizować projekty podnoszące jakość kształcenia na kierunkach już istniejących, w obszarach technologii krytycznych.

Dofinansowanie można uzyskać m.in. na tworzenie nowych kierunków studiów lub modyfikację już istniejących, sfinansowanie dodatkowych form podnoszących kompetencje studentów albo podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej.