Klienci indywidualni napędzili wzrost rejestracji nowych aut

Jak wynika z raport KPMG i PZPM, w I kw. 2025 r. zarejestrowano w Polsce 143 tys. nowych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost o 2,5 proc. względem pierwszych trzech miesięcy 2024 r. Z bardziej szczegółowych danych wynika, że za dobry w ocenie branży wynik byli w dużej mierze odpowiedzialni klienci indywidualni.

Co prawda odpowiadali oni za co trzecie nowe auto – zarejestrowali ich ok. 50 tys. – tak ich zainteresowanie wzrosło w relacji rocznej o 11 proc. Klienci instytucjonalni zarejestrowali pozostałe 92,4 tys. pojazdów, co oznacza spadek w porównaniu do I kw. 2024 r. o 1,6 proc.

Patrząc na poszczególne marki, to największa popularnością cieszyły się samochody Toyoty, których zarejestrowano 24,2 tys. sztuk. Na drugim miejscu była Skoda (13,6 tys.), a podium zamknął Volkswagen (10,5 tys.). Wzrost zaliczyły również marki premium – łącznie z tego segmentu zarejestrowano 37,7 tys. samochodów, co oznacza wzrost w rok o 5,6 proc.

Duży udział w rynku mają też pojazdy o napędzie alternatywnym. Tych łącznie zarejesrtowane 83,6 tys., czyli ponad połowę spośród wszystkich. Ponadto jest to liczna wyższa niż rok wcześniej o 14,7 proc. Zdecydowaną większość z tych samochodów stanowią hybrydy, bo tych zarejestrowano 72,7 tys. W tym czasie na polskich drogach pojawiło się 5,1 tys. aut elektrycznych.

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś cytowany w raporcie wskazał, że początek tego roku był dla branży „bardzo udany”. Może dynamika na poziomie 2,5 proc. w pierwszym odczuciu nie imponuje, tak ekspert przypomina, że to porównanie danych w relacji rocznej. A początek ubiegłego roku przyniósł wzrost rejestracji osobówek na poziomie 16 proc.