Nowe sklepy rosną w mniejszych miastach. Ponad 500 tys. m² powierzchni w budowie

W pierwszym kwartale 2025 r. najwięcej powierzchni handlowej powstaje w miastach do 50 tys. mieszkańców – wynika z raportu firmy JLL. W całej Polsce w budowie znajduje się łącznie ponad 545 tys. m² takich obiektów.

Z raportu JLL wynika, że blisko 228,7 tys. m² powierzchni handlowej powstaje obecnie w miastach do 50 tys. mieszkańców. To o 42 proc. więcej niż oddano w całym 2024 r., kiedy w takich lokalizacjach ukończono 162,5 tys. m². Dla porównania, w dużych aglomeracjach buduje się obecnie 135,5 tys. m², co świadczy o stabilnym, choć mniej dynamicznym rozwoju.

Blisko 70 proc. nowej powierzchni handlowej stanowią tzw. parki handlowe – kompleksy sklepów z parkingami. Obiekty te najczęściej mają powyżej 5 tys. m² i cieszą się największym zainteresowaniem inwestorów. Około 10 proc. powierzchni w budowie to tradycyjne galerie handlowe, które głównie przechodzą modernizacje i rozbudowy, by zwiększyć efektywność energetyczną oraz wzbogacić ofertę gastronomiczną i rozrywkową.

Od stycznia do marca 2025 r. na rynek trafiło ponad 50 tys. m² nowej powierzchni handlowej. Zdecydowana większość z nich również powstała w mniejszych ośrodkach miejskich. Rynek handlowy w Polsce rozwija się w różnych formatach, a parki handlowe są najbardziej aktywne pod względem inwestycyjnym.

W pierwszym kwartale 2025 r. na polski rynek weszło 10 nowych zagranicznych marek. Eksperci JLL oceniają, że świadczy to o rosnącej atrakcyjności Polski dla międzynarodowych sieci handlowych i umacnia jej pozycję w Europie.

Wartość transakcji na rynku nieruchomości handlowych w pierwszym kwartale przekroczyła 180 mln euro – to trzykrotnie więcej niż rok wcześniej. Zrealizowano 17 transakcji, z czego największą była sprzedaż Power Park Olsztyn, kompleksu handlowego w południowej części miasta.

Według szacunków JLL, stopy kapitalizacji w pierwszym kwartale wyniosły 6,5 proc. dla najlepszych centrów handlowych oraz około 7,25 proc. dla najlepszych parków handlowych.