PKO BP: polski konsument w coraz lepszej kondycji
Jak zauważają ekonomiści PKO BP, wpływ Wielkanocy na nadspodziewanie dobre wyniki sprzedaży detalicznej w kwietniu 2025 r.ogółem to ok. 2,5 pkt proc., a w danych „widać wiele dowodów na bardzo dobrą kondycję sektora konsumenckiego".
Sprzedaż detaliczna w kwietniu wzrosła o 7,6 proc. r/r po spadku o 0,3 proc. r/r w marcu – podał GUS.
Zespół PKO BP podkreśla w komentarzu do tych danych, że kwietniowa dynamika była ponad dwukrotnie wyższa od oczekiwań (PKO i konsensus 3,4 proc. r/r) i jednocześnie był to najlepszy wynik od maja 2022 r.
Chociaż kwietniowe dane były wspierane przez efekt Wielkanocy, który podbił dynamikę sprzedaży żywności do +9,7 proc. r/r z 9,4 proc. r/r w marcu, to – jak podkreśla PKO BP – zdecydowanie przyspieszyła też utajniona przez GUS „pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach” obejmująca największą sieć dyskontową.
Z naszych analiz wynika, że wpływ Wielkanocy na sprzedaż ogółem to ok. 2,5 pkt proc., a w danych widzimy wiele dowodów na bardzo dobrą kondycję sektora konsumenckiego – podkreśla PKO.
„Dane wpisują się w nasze optymistyczne oczekiwania dotyczące konsumpcji prywatnej w 2025 – prognozujemy jej wzrost o 3,4 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 r." – zauważają ekonomiści PKO.