Orlen: stacja tankowania wodoru otwarta w kolejnym polskim mieście. To już trzecia
Orlen uruchomił swoją trzecią ogólnodostępną stację tankowania wodoru Polsce. Jak informuje spółka, obiekt w Wałbrzychu posiada pojemność na ponad 2 tony wodoru i jest w stanie zasilać flotę 20 autobusów należących do Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych oraz ponad 30 pojazdów osobowych w ciągu doby.
Ogólnodostępny obiekt w Wałbrzychu zlokalizowany jest obok stacji paliw Orlenu przy ul. Piotra Wysockiego 43.
Stacja wodorowa została wyposażona w dwa dystrybutory dla pojazdów ciężkich i autobusów o ciśnieniu 350 bar oraz jeden dla samochodów osobowych o ciśnieniu 700 bar.
Jak informuje spółka, nowa inwestycja w Wałbrzychu jest częścią szeroko zakrojonego planu Grupy Orlen na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Europie Środkowej.
– Ta stacja to więcej niż punkt tankowania, to realny dowód na to, że wodór sprawdza się w komunikacji miejskiej. W Wałbrzychu jest 20 autobusów wodorowych, które tankują tu codziennie. To modelowy przykład tego, że technologia działa w praktyce. Budowa podobnych stacji jest elementem Strategii Orlen 2035, która zakłada zapotrzebowanie wodoru jako paliwa dla transportu, na poziomie 12 tys. ton rocznie w 2035 r. i w sumie 350 tys. ton w całej działalności Grupy Orlen. Aby sprostać tym potrzebom, nasza strategia zakłada portfel projektów produkcji wodoru poprzez proces elektrolizy do łącznej mocy ok. 0,9 GW – powiedział Marcin Wasilewski, członek zarządu Orlenu ds. Technologii.
Na terenie stacji wodorowej przy ul. Wysockiego przygotowano także cztery miejsca na naczepy wodorowe, umożliwiające magazynowanie łącznie do 2700 kg wodoru.
Nowe punkty powstają w ramach międzynarodowych projektów współfinansowanych ze środków unijnych z programu Connecting Europe Facility (CEF) i krajowych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które wspierają rozwój bezemisyjnych technologii w regionie. Z tych samych mechanizmów skorzystały również poprzednie inwestycje Orlenu w staje tankowania wodoru – w Poznaniu, gdzie stacja dostarcza wodór do 25 autobusów miejskich w ramach 15-letniego kontraktu z MPK (łącznie 1,8 mln kg wodoru i szacunkowa redukcja emisji CO₂ o 21 tys. ton), a także w Katowicach, gdzie stacja również obsługuje pojazdy osobowe, autobusy oraz pojazdy dostawcze, zapewniając dzienne tankowanie co najmniej 630 kg wodoru.
Czytaj także: Zielony wodór to olbrzymia szansa, ale też duże wyzwania. Oto czego nam w Polsce wciąż brakuje