Bloomberg: KE rozważa warunkowe, pięcioletnie opóźnienie zakazu silników spalinowych
Komisja Europejska rozważa przesunięcie o pięć lat terminu wprowadzenia zakazu stosowania silników spalinowych, po naciskach ze strony części największych państw członkowskich – podała agencja Bloomberg, powołując się na źródła.
W przyszłym tygodniu KE ma przedstawić propozycje zmian w przepisach, których celem jest stopniowe odejście sektora motoryzacyjnego od paliw kopalnych. Część rządów i producentów samochodów – od Włoch po Polskę – argumentuje, że obecny harmonogram jest zbyt ambitny i grozi poważnym konsekwencjami dla jednej z kluczowych gałęzi przemysłu w Europie.
Przedłużenie dla silników spalinowych ma dotyczyć hybryd i pojazdów o większym zasięgu
Według źródeł Bloomberga, nowa strategia zakłada możliwość przedłużenia o pięć lat stosowania silników spalinowych w hybrydach typu plug-in oraz pojazdach o większym zasięgu. Warunkiem ma być wykorzystanie zaawansowanych biopaliw i tzw. e-paliw, produkowanych z wychwyconego CO₂ i energii odnawialnej, a także stosowanie ekologicznej stali.
W Komisji trwają dyskusje nad limitem takich pojazdów oraz nad szczegółami technicznymi dotyczącymi e-paliw i biopaliw. Projekt ma pozwolić UE utrzymać cel osiągnięcia zerowej emisji w nowych samochodach osobowych do 2035 r., choć szczegóły propozycji mogą wpłynąć na tempo realizacji tego planu. Uwzględnione mają być również postulaty państw i producentów, które domagają się dopuszczenia po tej dacie technologii innych niż wyłącznie elektryczne.
Źródła podkreślają, że rozmowy w KE wciąż trwają, a szczegóły mogą ulec zmianie. Komisja nie komentuje projektów rozporządzeń.
Choć zmiany dałyby producentom więcej czasu na przejście na auta w pełni elektryczne, organizacje ekologiczne ostrzegają, że mogą one stworzyć luki osłabiające ambicje klimatyczne UE i zwiększyć ryzyko, że europejscy producenci pozostaną w tyle za Chinami w segmencie pojazdów bezemisyjnych.
Czytaj więcej: Państwa UE zgodziły się na ustanowienie celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do 2040 r. Polska przeciwna
E-paliwa, choć teoretycznie neutralne dla klimatu, są obecnie kosztowne, a ich produkcja znajduje się na wczesnym etapie rozwoju. Pakiet, który ma zostać zaprezentowany w przyszłym tygodniu, przewiduje również odroczenie planów zaostrzenia metod obliczania emisji gazów cieplarnianych przez hybrydy plug-in.
Komisja rozważała wprowadzenie systemu pomiaru emisji w rzeczywistych warunkach, zamiast obecnych wskaźników opartych na testach laboratoryjnych, które znacząco zaniżają faktyczne emisje. Pakiet motoryzacyjny ma być uzupełniony o propozycje zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych we flotach firm oraz zmiany w regulacjach dotyczących emisji z pojazdów ciężarowych.
Czytaj także: Większość nowych aut w Polsce to hybrydy i elektryki (RAPORT)
Źródło: PAP