Większość nowych aut w Polsce to hybrydy i elektryki. RAPORT

W Polsce – w ciągu trzech kwartałów 2025 – większość zarejestrowanych aut to samochody elektryczne i hybrydowe – wynika z raportu PZPM i KPMG. Okazuje się też, że zarówno firmy, jak i klienci indywidualni zarejestrowali w tym roku więcej pojazdów niż w 2024.

Z raportu wynika, że łączna liczba rejestracji hybryd i elektryków wzrosła – w porównaniu do trzech kwartałów 2024 – o 19,1 proc. To oznacza, że 58,6 proc. nowych rejestracji aut to hybrydy i elektryki. Do tego zarejestrowano 26 tysięcy osobowych elektryków, co oznacza wzrost o 107,5 proc. w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

Okazuje się też, że od stycznia do września 2025 zarejestrowano w kraju 438 tys. nowych pojazdów osobowych (wzrost o 7,3 proc.). 292 tysiące tych aut należało do firm (wzrost o 6,4 proc.), a 136 tysięcy do klientów indywidualnych (wzrost o 9,3 proc.). Wzrosła też liczba aut zarówno w segmencie popularnym (o 7,4 proc. do 316 tys. samochodów), jak i premium (112 tys. aut, wzrost o 7,2 proc.).

Polacy odwrócili też trend spadkowy w segmencie pojazdów ciężarowych. Liczba rejestracji poszła w górę o 3,4 proc. (21,7 tys. sztuk). To pierwszy dodatni wynik od IV kwartału 2023.

Ożywienie na rynku eksperci odnotowali także w segmencie jednośladów. W górę poszła liczba rejestracji nowych motocykli (36,2 tys. pojazdów, wzrost o 10,3 proc.) i motorowerów (12,6 tys. jednostek, wzrost o 8,3 proc.).

Jednocześnie jednak sektor motoryzacyjny w Polsce zmaga się z problemami. Mocno spadła produkcja pojazdów – w pierwszych trzech kwartałach wytworzono jedynie 312 tys. aut (spadek o 29 proc.). Do tego szybka elektryfikacja oznacza poważne problemy producentów części. Pojazdy elektryczne nie potrzebują bowiem tylu elementów co spalinowe – nie mają układów wydechu, filtrów paliwa czy turbosprężarek. Z danych wynika, że 37 proc. eksportu części stanowiły komponenty jedynie do aut z tradycyjnymi silnikami.

Według ekspertów rozwiązaniem może być reorientacja portfela produktowego w stronę komponentów uniwersalnych – tych, które występują w obu typach pojazdów, ale wymagają dostosowania do specyfiki elektrycznej, jak układy hamulcowe z rekuperacją, czy opony przystosowane do większej masy aut elektrycznych.

Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy KPMG „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1–Q3 2025” oparty jest na dostępnych danych statystycznych, rejestracyjnych i rynkowych. Ma pokazać bieżące trendy w branży w Polsce.

Źródło: PAP