Orlen otwiera terminal instalacyjny w Świnoujściu, ma już pierwszy kontrakt na dzierżawę

Orlen Neptun z Grupy Orlen uruchomił w Świnoujściu pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.

Terminal w Świnoujściu posłuży przede wszystkim do instalacji komponentów morskich farm wiatrowych Grupy ORLEN – Baltic East i późniejszych inwestycji. Z obiektu będą mogli korzystać również inni operatorzy,

Z terminala ma korzystać zarówno spółka, w celu instalacji komponentów morskich farm wiatrowych grupy, jak i zewnętrzni operatorzy, realizujący inwestycje na wodach niemieckich, szwedzkich czy duńskich. Orlen ma już pierwszy kontrakt długoterminowy na wynajem niemal całej powierzchni terminala z hiszpańsko-francuskim konsorcjum Ocean Winds.

Terminal Orlenu umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin rocznie

"To pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie tego typu obiektów, który będzie kluczowym zapleczem koncernu dla realizacji projektów wiatrowych drugiej fazy. Terminal w Świnoujściu docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, stając się najważniejszym centrum instalacyjnym offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego" – podaje Orlen.

Terminal w Świnoujściu docelowo będzie obsługiwać około kilkudziesięciu pracowników. Został on zaprojektowany tak, by przyjmować największe statki – typu jack-up oraz heavy-lift, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok. 15 MW. Terminal umożliwia rozładunek i załadunek oraz składowanie elementów wykorzystywanych do budowy farm wiatrowych, m.in. fundamentów monopalowych, wież, łopat, gondol, czy elementów służących do okablowania farm. Dodatkowo infrastruktura terminala pozwala przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych ważące nawet do 24 tys. ton.

Poza kontraktem z Ocean Winds koncern ma także umowy, które pozwolą wykorzystać istniejącą infrastrukturę do magazynowania elementów turbin wiatrowych – wskazał cytowany w komunikacie spółki prezes Orlenu Ireneusz Fąfara.

Terminal ma służyć do dostaw, składowania oraz wstępnego przygotowania fundamentów, które następnie będą transportowane na miejsce instalacji. W Świnoujściu odbywać się ma także załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki instalacyjne. Obsługę przeładunków i usługi portowe świadczyć będą lokalne firmy, posiadające międzynarodowe doświadczenie – podaje Orlen.

Ocean Winds zacznie wykorzystywać terminal w 2027 r.

W ramach umowy Ocean Winds będzie wykorzystywać terminal w porcie Świnoujście od 2027 r. – podaje spółka.

Ocean Winds wykorzysta terminal przy realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. To projekt morskiej farmy wiatrowej oddalonej od portu w Świnoujściu o około 150 mil morskich (czyli około 228 km) położonej około 23 kilometry na północ od brzegu, na wysokości gmin Krokowa i Choczewo w województwie pomorskim. Projekt zakłada osiągnięcie planowanej mocy 390 MW, przy całkowitej powierzchni farmy wynoszącej 90,94 km kw.

Mapa przedstawia planowaną lokalizację farmy wiatrowej offshore BC-Winds
Ocean Winds ma umowę z Orlenem na dzierżawę terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Wykorzysta go przy realizacji BC-Wind. Fot. materiały prasowe

„W procesie analizy lokalizacji rozważaliśmy porty w całym rejonie Morza Bałtyckiego. Ostatecznie port w Świnoujściu został wybrany ze względu na swoją doskonałą infrastrukturę techniczną, głęboki tor wodny, dostępność transportową oraz gotowość do obsługi największych jednostek instalacyjnych. To inwestycja, która spełnia najwyższe standardy i doskonale wpisuje się w potrzeby naszego projektu BC-Wind” – powiedział podczas oficjalnego podpisania umowy Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds Polska.

Ocean Winds to joint venture 50-50 utworzone przez EDP Renewables i ENGIE.

Farma BC-Wind posiada już wydaną decyzję środowiskową oraz warunki przyłączenia do sieci. Obecnie projekt znajduje się w finalnej fazie kontraktacji, a podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID) planowane jest na 2025 r. Rozpoczęcie dostaw energii elektrycznej do sieci przewidziane jest w 2028 r.