Reuters: BYD ogranicza produkcję w Chinach i wstrzymuje rozbudowę fabryk
Chiński gigant motoryzacyjny BYD ograniczył produkcję i wstrzymał plany rozbudowy części fabryk w kraju. Powodem są rosnące zapasy, niespełnione cele sprzedażowe i nasilająca się wojna cenowa na rynku aut elektrycznych.
Zmiany w harmonogramie produkcji
BYD, największy na świecie producent samochodów elektrycznych, zrezygnował z nocnych zmian w niektórych zakładach produkcyjnych w Chinach. W części fabryk produkcja została ograniczona co najmniej o jedną trzecią ich mocy.
Według źródeł Reutersa, firma zawiesiła również plany uruchomienia nowych linii produkcyjnych. Te wcześniej nieujawnione decyzje objęły co najmniej cztery zakłady w kraju.
BYD ma w Chinach co najmniej siedem fabryk samochodowych. W ubiegłym roku firma sprzedała 4,27 miliona pojazdów, głównie na rynku krajowym, i zakładała wzrost sprzedaży do 5,5 miliona w 2025 r.
Reuters nie ustalił dokładnej skali ograniczeń ani czasu ich obowiązywania. Jeden z informatorów twierdzi, że celem jest redukcja kosztów, drugi wskazuje na niespełnione cele sprzedażowe jako przyczynę zmian.
Spadające tempo produkcji i rosnące zapasy
Z danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów wynika, że wzrost produkcji BYD w kwietniu i maju wyniósł odpowiednio 13 proc. i 0,2 proc. rok do roku – to najniższe tempo od lutego 2024, kiedy produkcję zakłócił tygodniowy urlop z okazji Nowego Roku Księżycowego.
W latach 2023 i 2024 BYD stopniowo zwiększał miesięczną produkcję od drugiego kwartału, jednak ten trend zmienił się w bieżącym roku. Średnia produkcja w kwietniu i maju była o 29 proc. niższa niż w czwartym kwartale 2024.
Firma zdobyła pozycję lidera rynku dzięki szybkiemu rozwojowi i wprowadzaniu coraz tańszych modeli. W ostatnich miesiącach BYD uruchomił agresywną kampanię cenową – najtańszy model można obecnie kupić od 55 800 juanów (ok. 7 800 USD).
Obniżki cen wywołały gwałtowną reakcję na giełdzie – akcje chińskich producentów aut zaczęły tracić na wartości, a konkurenci BYD również zaczęli ciąć ceny.
Problemy dealerów i presja na producentów
Badanie przeprowadzone w maju przez Chińskie Stowarzyszenie Dealerów Samochodowych wykazało, że przeciętny poziom zapasów u dealerów BYD wynosił 3,21 miesiąca – najwięcej spośród wszystkich marek w Chinach. Średni poziom zapasów w branży wynosił 1,38 miesiąca.
W prowincji Shandong, we wschodnich Chinach, upadł duży dealer BYD – rządowe media poinformowały o co najmniej 20 zamkniętych lub opuszczonych salonach.
W związku z narastającymi zapasami, Izba Handlu Dealerów Samochodowych wezwała w czerwcu producentów do ustalania „rozsądnych” celów produkcyjnych i ograniczenia liczby pojazdów kierowanych do salonów.
Dilerzy domagają się także wypłaty zachęt finansowych w ciągu 30 dni, aby złagodzić problemy z płynnością.
Regulatorzy państwowi zwiększyli nadzór nad sektorem motoryzacyjnym w związku z przedłużającą się wojną cenową, która wpływa na rentowność producentów, dostawców i dealerów.
Eksport jako ratunek dla sprzedaży
W obliczu pogarszającej się sytuacji na rynku krajowym, chińscy producenci – w tym BYD – coraz intensywniej szukają odbiorców za granicą.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. BYD sprzedał 1,76 miliona pojazdów, z czego około 20 proc. trafiło na rynki zagraniczne.