Swatch przeprasza za reklamę uznaną za rasistowską w Chinach

Szwajcarski producent zegarków Swatch przeprosił i wycofał reklamę, w której model ciągnie za kąciki oczu. Zdjęcie wywołało falę oburzenia w chińskich mediach społecznościowych, gdzie uznano je za nawiązanie do rasistowskiego gestu „skośnych oczu”.

Krytycy podkreślali, że pozowanie modela przypominało historyczny gest używany do wyśmiewania Azjatów. W krótkim czasie w chińskim internecie pojawiły się wezwania do bojkotu produktów marki Swatch, a zdjęcie szybko obiegło media społecznościowe.

Firma w oświadczeniu wydanym w sobotę poinformowała, że „odnotowała obawy dotyczące przedstawienia modela”. Podkreślono, że spółka „szczerze przeprasza za wszelkie nieporozumienia i przykrość, jaką mogła wywołać reklama”.

Swatch zaznaczył, że potraktował sprawę „z najwyższą powagą”. Natychmiast usunął wszystkie materiały związane z kampanią na całym świecie.

Bojkoty i krytyka w Chinach

Przeprosiny nie zadowoliły krytyków. Jeden z użytkowników platformy Weibo napisał: „Możecie przeprosić, ale nie wybaczę. Swatch boi się tylko o swoje zyski”. Inny komentujący dodał: „Zarabiają na nas, a mimo to odważają się dyskryminować Chińczyków. Jeśli nie zbojkotujemy ich w Chinach, będziemy bez kręgosłupa”.

Według Reutersa około 27 proc. przychodów Swatch pochodzi z Chin, Hongkongu i Makau. Jednocześnie w ostatnim czasie firma notuje spadek sprzedaży w Państwie Środka, m.in. z powodu spowolnienia gospodarczego. Koncern Swatch jest właścicielem także takich marek jak Omega, Longines czy Tissot.

Historia podobnych kontrowersji

W ostatnich latach chińscy konsumenci wielokrotnie organizowali bojkoty marek, które – ich zdaniem – obrażały kulturę lub interesy narodowe Chin.

W 2021 r. bojkot objął H&M, Nike i Adidasa, gdy firmy te wyraziły zaniepokojenie doniesieniami o łamaniu praw człowieka w Sinciangu. Rok później bojkot próbowano zorganizować przeciwko japońskiej sieci odzieżowej Uniqlo, gdy ogłosiła, że nie korzysta z bawełny z tego regionu.

W 2018 r. podobny kryzys dotknął włoską markę Dolce & Gabbana. Po opublikowaniu reklam przedstawiających Chinkę niezgrabnie jedzącą włoskie jedzenie pałeczkami, produkty firmy zniknęły z chińskich platform e-commerce. Odwołano zaplanowany pokaz mody w Szanghaju. Krytycy uznali wówczas reklamy za stereotypowe i rasistowskie.

Źródło: BBC