91 proc. mikrofirm nie planuje wdrażać ESG

91 proc. mikroprzedsiębiorców – zatrudniających do dziewięciu pracowników –nie zamierza wdrażać żadnych działań ESG – wynika z najnowszego badania Barometr EFL.

Wśród małych firm (zatrudniających od 10 do 49 osób) działań z zakresu ESG nie zamierza wdrażać ok. połowy przedsiębiorstw (55 proc.) – wskazują analitycy Credit Agricole. 6 proc. takich firm prowadzi działania ograniczające się do podstawowych wymogów prawnych.

Jak zauważają analitycy, średnie przedsiębiorstwa (zatrudniające od 50 do 249 pracowników) prezentują odwrotną postawę. Wśród średnich firm 57 proc. już podejmuje aktywności z zakresu ESG, a jedna czwarta (26 proc.) planuje to zrobić w najbliższym czasie. 24 proc. średnich przedsiębiorstw wdraża kompleksową strategię ESG.

"Różnice widać również w branżach: największe znaczenie ESG ma w przemyśle i budownictwie, podczas gdy w usługach i handlu przedsiębiorcy częściej uznają je za koszt lub zbędną formalność" – wskazują analitycy banku.

"Wyniki naszego badania jasno pokazują, że ESG przestaje być w Polsce domeną dużych korporacji, a coraz częściej staje się realnym elementem strategii firm średniej wielkości. Mikro i małe przedsiębiorstwa są na wcześniejszym etapie tej transformacji, co wynika z ograniczonych zasobów i mniejszej presji regulacyjnej" – komentuje wyniki badania Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL należącego do Credit Agricole.

"Jednak to, co szczególnie cieszy, to rosnąca grupa firm, które zaczynają postrzegać ESG nie jako koszt, lecz jako długoterminową inwestycję w rozwój i konkurencyjność. Przedsiębiorcy dostrzegają, że działania proekologiczne i prospołeczne nie tylko poprawiają wizerunek, ale też przekładają się na realne korzyści. Zaczynając od większej lojalności klientów, przez wyższą motywację pracowników, po lepszy dostęp do finansowania" – dodaje Woźniak.

Jako inwestycję w przyszłość ESG traktuje 1 proc. mikroprzedsiębiorstw, 11 proc. malych firm oraz 58 proc. średnich.