Eli Lilly zainwestuje ponad miliard dolarów w Indiach. Zwiększa moce produkcyjne
Amerykański koncern farmaceutyczny Eli Lilly ogłosił w poniedziałek, że w ciągu najbliższych lat zainwestuje ponad 1 miliard dolarów w Indiach. Chce zwiększyć produkcję leków i zdolności dostaw poprzez współpracę z lokalnymi firmami. To część globalnej strategii rozbudowy mocy wytwórczych koncernu i wykorzystania indyjskiego zaplecza specjalistów.
Nowe inwestycje i współpraca z lokalnymi firmami
Firma informuje, że inwestycja ma zwiększyć dostępność kluczowych leków Eli Lilly stosowanych m.in. w leczeniu otyłości, cukrzycy, choroby Alzheimera, nowotworów i chorób autoimmunologicznych. Zdaniem Patrika Jonssona, prezesa Lilly International, Indie są obecnie ważnym ośrodkiem budowania kompetencji w globalnej sieci koncernu.
Firma w tym roku wprowadziła na rynek indyjski swój flagowy lek odchudzający Mounjaro, ale nie ma jeszcze własnych zakładów produkcyjnych w tym kraju. Współpracuje natomiast z lokalnymi podmiotami specjalizującymi się w wytwarzaniu zaawansowanych leków, fiolek i preparatów iniekcyjnych dla dużych koncernów farmaceutycznych.
Eli Lilly potwierdziła, że „aktywnie współpracuje z producentami kontraktowymi w Indiach”. Nie ujawnia jednak szczegółów dotyczących partnerów. W ramach inwestycji powstanie również nowy ośrodek w południowoindyjskim Hajderabadzie, który będzie nadzorował sieć produkcji kontraktowej oraz zapewniał wsparcie techniczne.
Rekrutacja do nowego centrum ma rozpocząć się natychmiast. Firma planuje zatrudnić inżynierów, chemików, analityków, specjalistów ds. jakości oraz menedżerów.
Globalne plany ekspansji i kontekst rynkowy
Decyzja o inwestycji w Indiach zapadła w momencie, gdy globalne koncerny farmaceutyczne zwiększają moce produkcyjne w USA po wprowadzeniu przez administrację Donalda Trumpa 100-procentowych ceł na importowane leki markowe i opatentowane, obowiązujących od 1 października.
W ubiegłym miesiącu Eli Lilly ogłosiła również budowę nowego zakładu w Wirginii o wartości 5 miliardów dolarów, będącego częścią szerszego, 27-miliardowego planu rozbudowy czterech fabryk w USA w ciągu najbliższych pięciu lat.
Równolegle na rynku indyjskim trwa ekspansja leków odchudzających. Po wprowadzeniu Mounjaro i konkurencyjnego preparatu Wegovy duńskiego producenta Novo Nordisk, sprzedaż obu produktów podwoiła się w ciągu kilku miesięcy.
Wzrost zainteresowania leczeniem otyłości wynika z prognoz, według których Indie do 2050 r. będą miały drugą co do wielkości populację osób otyłych na świecie. Firma przygotowuje się także na rosnącą konkurencję ze strony indyjskich producentów generyków, którzy planują wprowadzenie tańszych wersji Wegovy po wygaśnięciu patentu na jego główny składnik – semaglutyd – w przyszłym roku.
Źródło: Reuters