Smyk szykuje się do debiutu na GPW. Z emisji nowych akcji chce pozyskać 150 mln zł

Grupa Smyk ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji (IPO) oraz wprowadzenia ich do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka planuje, że wpływy brutto z emisji nowych akcji wyniosą około 150 mln zł.

Publiczna oferta i struktura akcjonariatu

Oferta będzie obejmować nowe akcje emitowane przez Smyk oraz sprzedaż części istniejących akcji przez spółkę AMC V Gandalf SA, obecnie jedynego akcjonariusza Smyka. Pośrednimi udziałowcami są fundusz AMC V (działający we współpracy z Accession Capital Partners), prezes Michał Grom oraz inni inwestorzy mniejszościowi.

Po zakończeniu oferty AMC V Gandalf SA pozostanie większościowym akcjonariuszem, a Michał Grom zachowa kontrolny pakiet akcji w przewidywalnej przyszłości.
Smyk oraz akcjonariusz sprzedający zobowiążą się, że przez 360 dni od debiutu na GPW nie będą oferować ani sprzedawać akcji spółki, z pewnymi wyjątkami.

Adresaci oferty i procedura

Oferta publiczna będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce, a także do wybranych inwestorów międzynarodowych oraz kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w USA. Spółka zakłada, że inwestorzy indywidualni otrzymają od 10 do 15 proc. ostatecznej liczby oferowanych akcji.

Ostateczna liczba i cena akcji zostaną ustalone po procesie budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych. Globalnymi współkoordynatorami oferty będą Barclays Bank Ireland PLC, Pekao Investment Banking oraz UniCredit Bank GmbH, a funkcję współprowadzącego i pośredniczącego w ofercie pełnić będzie Biuro Maklerskie Pekao.

Cel emisji i wzmocnienie finansowe

Środki z emisji nowych akcji zostaną przeznaczone na częściową spłatę zadłużenia bankowego oraz finansowanie strategii rozwoju Grupy Smyk. Spółka przewiduje, że spłata długu pozwoli obniżyć wskaźnik zadłużenie netto / skorygowana EBITDA do poziomu 1,6x i zmniejszyć koszty finansowe.

Prezes Michał Grom zapowiedział, że celem firmy jest osiągnięcie pozycji wiodącego sprzedawcy detalicznego w modelu omnichannel w Europie Środkowo-Wschodniej.
To dobry moment, aby zaprosić nowych inwestorów i zadebiutować na GPW w Warszawie” – powiedział Grom.

Działalność i pozycja rynkowa Smyka

Smyk działa na rynku produktów dla dzieci – w tym odzieży, zabawek i akcesoriów – i według raportu OC&C posiada 14,3 proc. udziału w głównym rynku docelowym w Polsce. Grupa rozwija się również w Rumunii, gdzie posiada 35 sklepów, oraz prowadzi ograniczoną działalność w Ukrainie (12 sklepów).

Na koniec czerwca 2025 roku sieć Smyka liczyła 253 sklepy w Polsce oraz 35 w Rumunii, zlokalizowane głównie w galeriach i parkach handlowych. Spółka planuje dalszą ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, w tym otwarcie sklepów w Czechach, Słowacji i Bułgarii.

Rozwój sieci i nowe inwestycje

W latach 2025–2026 grupa planuje uruchomienie ponad 35 nowych sklepów w Polsce i regionie CEE. Model ekspansji zakłada najpierw otwieranie placówek stacjonarnych, a następnie uruchamianie sprzedaży internetowej na nowych rynkach.

Smyk szacuje roczne nakłady inwestycyjne na poziomie ok. 60 mln zł w krótkim okresie i ponad 60 mln zł w średnim terminie. W krótkim i średnim okresie spółka planuje utrzymać marżę skorygowanej EBITDA na poziomie zbliżonym do obecnego.

Wyniki finansowe i prognozy

W 2024 roku przychody Smyka sięgnęły ok. 2,25 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny wyniósł 118,9 mln zł (+91 proc. rdr), a skorygowana EBITDA301,7 mln zł (+18 proc. rdr).

W pierwszym półroczu 2025 roku spółka osiągnęła 985,1 mln zł przychodów (+0,5 proc. rdr) oraz 15 mln zł zysku operacyjnego wobec straty rok wcześniej. Skorygowana EBITDA w tym okresie wzrosła o 26,9 proc., do 105,3 mln zł.

Plany wzrostu i polityka dywidendowa

Smyk zakłada wzrost liczby sklepów o 15–20 rocznie oraz przychodów o kilka procent rocznie w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Spółka zapowiada rozpoczęcie wypłaty dywidendy od zysku za 2026 rok, czyli w 2027 roku, w wysokości 30–50 proc. zysku netto.

Zarząd nie wyklucza podniesienia poziomu dywidendy w latach wyjątkowo dobrych wyników finansowych. „Poziom rekomendowanej wypłaty dywidendy może zostać podwyższony, gdy Grupa osiągnie ponadprzeciętne rezultaty” – poinformowano w komunikacie.

Źródło: PAP Biznes