Kolejna awaria Blika. Znów atak DDoS

"Odnotowujemy czasowe problemy z funkcjami Blika" – podał operator systemu płatności. Jak wskazano w komunikatach za pośrednictwem platform społecznościowych, przyczyną problemów jest atak typu DDoS. To drugi taki przypadek w ciągu trzech dni – poprzednia awaria Blika po ataku miała miejsce w sobotę 1 listopada.

Operator przekazał zarówno na platformie X, jak i na Facebooku, że „obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności Blikiem”. „Trwają prace nad przywróceniem płynności działania” – wskazano.

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

Atak DDoS zakłócił działanie Blika także w sobotę. Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski informował wówczas, że od wczesnych godzin porannych obserwowane były zakłócenia w działaniu systemów płatniczych.

Blik to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.

Źródło: PAP/XYZ