Awaria BLIKA. „Atak na polską infrastrukturę rozliczeniową"

Użytkownicy BLIKA mogą mieć obecnie trudności z korzystaniem z niektórych funkcji systemu — poinformował w sobotę operator. Trwają prace nad przywróceniem pełnej dostępności usługi — dodano w oświadczeniu. Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaalarmował z kolei, że od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową. Od godziny 10:33 transakcje powinny przebiegać bez zakłóceń.

Jak poinformował operator systemu płatności mobilnych BLIK, wystąpiły czasowe problemy techniczne z działaniem usługi.

„Odnotowujemy czasowe problemy z funkcjami BLIKA. Pracujemy nad tym, aby usługa działała bez zakłóceń. O wszelkich zmianach w tym zakresie będziemy informować na bieżąco” — przekazano na portalu X.

BLIK pierwotnie nie podał szczegółów dotyczących zakresu utrudnień ani szacowanego czasu ich usunięcia. W kolejnym komunikacie poinformowano, że od godziny 10:33 transakcje powinny przebiegać bez zakłóceń.

Minister Cyfryzacji: zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową

Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaalarmował z kolei, że „od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową, co wpływa na płynne działanie płatności – na przykład BLIKiem".

W jego ocenie sytuacja wraca do normy, a infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności.

„Takie ataki zdarzają się regularnie i polskie służby w zdecydowanej większość przypadków je blokują tak, że użytkownicy nie odczuwają skutków" – podkreślił Gawkowski.

Minister Cyfryzacji przekazał też informację, że wyciekły dane logowania klientów biura podróży ITAKA.

Czytaj więcej: Gawkowski: wyciekły dane logowania klientów biura podróży ITAKA. Oto jak należy postąpić

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł.

Czytaj także: BLIK przekroczył 200 mld zł w pół roku

Źródło: PAP. Tekst zaktualizowany o kolejny komunikat BLIKA