InFakt: przedsiębiorcy mogą stracić na aucie nawet 20,5 tys. zł. Nowe przepisy w 2026 r.

Przedsiębiorcy mogą stracić nawet 20,5 tys. zł przez nowe limity amortyzacji samochodów – zauważa główny doradca podatkowy InFaktu Piotr Juszczyk.

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie przepisy wprowadzone w ramach Polskiego Ładu obniżające limit wartości spalinowych samochodów osobowych, od których wydatki można zaliczyć w koszty podatkowe. Z obecnych 150 tys. zł limit ten spadnie do 100 tys. zł. Przepisy nie dotyczą samochodów elektrycznych – tutaj limit pozostaje bez zmian i wynosi 225 tys. zł. 150 tys. zł będzie wynosił limit na pojazdy niskoemisyjne (emisja do 50 g/km CO₂).

Jak wylicza Juszczyk, obniżenie limitu do 100 tys. zł oznacza konkretne, wymierne straty podatkowe dla osób korzystających z tych aut w firmie – sięgające nawet 20,5 tys. zł. Tymczasem ceny samochodów wzrosły w ostatnich latach nawet o 100 proc. W jego ocenie jest to więc decyzja całkowicie oderwana od realiów rynkowych.

Zmiany obejmą auta kupione od 2026 r. Niejasna sytuacja leasingu

Obniżenie limitu do 100 tys. zł ma dotyczyć samochodów nabytych od 1 stycznia 2026 r.

„Teoretycznie to daje czas na dostosowanie się, jednak szczególnie problematyczna jest sytuacja leasingu" – zauważa główny doradca podatkowy InFaktu.

Literalna wykładnia przepisów sugeruje, że raty leasingowe opłacane po 1 stycznia 2026 r. – nawet w przypadku umów zawartych wcześniej – będą już rozliczane według nowego limitu.

Jak wylicza Juszczyk, w praktyce oznacza to, że przedsiębiorca, który w 2025 r. podpisze leasing na auto warte 180 tys. zł, dziś odlicza raty proporcjonalnie do limitu 150 tys. zł, a od stycznia 2026 r. będzie mógł odliczać tylko do 100 tys. zł.

W jego ocenie brakuje jednoznacznych przepisów przejściowych chroniących zawarte wcześniej umowy, ale zmiana limitów nie weszła jeszcze w życie i ustawodawca może to zmienić.

Obniżenie limitów zapisano w ustawie z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.