Amazon rzuca rękawice Starlinkowi i posyła pierwsze satelity telekomunikacyjne na orbitę
Jak informują amerykańskie media, gigant handlu internetowego Amazon wchodzi na nowy obszar działalności. Perła w koronie jednego z najbogatszych ludzi na świecie – Jeffa Bezosa – posłała właśnie na orbitę 27 satelitów telekomunikacyjnych, a w planach ma znaczną rozbudowę swojej konstelacji.
Plan Amazona zakłada bowiem wysłanie na niską orbitę okołoziemską, tj. od 200 do 2000 km nad Ziemią, ponad 3,2 tys. satelitów. Projekt Kuiper ma zapewnić firmie miejsce w branży dostawców szybkiego internetu do dowolnego miejsca na świecie. Taka usługa jest znacząca w kontekście geopolityki, co pokazała sytuacja w Ukrainie, która korzysta z usług obecnego lidera, czyli firmy Starlink.
Choć Amazon zainwestował w Projekt Kuiper 10 mld dol., to nadal firma musi pokonać długi dystans, aby dogonić swojego konkurenta. Starlink, należący do miliardera Elona Muska, posiada blisko 8 tys. satelitów, z czego 6,7 tys. jest aktywnych.
Jak wyjaśnia agencja AFP, technologia rozwijana przez miliarderów ma dwa znaczące atuty względem tradycyjnych usług telekomunikacyjnych, które korzystają z mniejszej liczby satelitów, ale umieszonych ok. 35 tys. km nad Ziemią. Konstelacje Amazona i Starlinka są liczniejsze i umiejscowione niżej, co oznacza, że transfer danych pomiędzy nimi a punktami na Ziemi odbywa się szybciej. Do tego dochodzi fakt, że taki sposób przesyłania sygnału może dotrzeć do miejsc, do których tradycyjne satelity nie mają szans z uwagi na brak specjalnej infrastruktury.