Ataki ransomware uderzają w morale pracowników. IT mierzy się nie tylko z technicznymi konsekwencjami

Rośnie liczba ataków ransomware, opartych na metodach socjotechnicznych. Okazuje się też, że każdy taki atak powoduje konsekwencje dla morale pracowników IT.

Jak wynika z raportu Sophos, kradzież danych uwierzytelniających to najczęstsza przyczyna umożliwiająca ataki na firmy. Aż 30 proc. ataków zaczęło się od przejęcia takich danych. Do tego 19 proc. ataków to te, wykorzystujące techniki socjotechniczne.

Okazuje się też, że ataki ransomware powodują negatywne konsekwencje dla ludzi z działu IT. 41 proc. wskazało na wzmożony stres, a u 33 proc. pojawiło się poczucie winy, że nie zatrzymali ataku. Z kolei 31 proc. pracowników nie pojawiło się w pracy z powodu stresu lub problemów ze zdrowiem psychicznym.

Mało tego, 25 proc. pracowników IT wskazało, że po ataku na ich firmy wymieniono szefa działu bezpieczeństwa.

Jak więc wynika z raportu, ataki ransomware to nie tylko test zabezpieczeń, ale również kultury organizacyjnej i podejścia do pracowników. Od reakcji firmy zależy bowiem to, czy utrzyma doświadczonych specjalistów.