Gawkowski: wyciekły dane logowania klientów biura podróży ITAKA. Oto jak należy postąpić

Minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski poinformował, że w związku z atakiem hakerskim na spółkę Nowa Itaka doszło do wycieku danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży. Zapewnił, że specjaliści z NASK pozostają w stałym kontakcie z Itaką.

Informację o ataku hakerskim na biuro podróży Itaka Gawkowski podał w sobotę we wpisie na platformie X.

Napisał, że w związku z wyciekiem danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży, w kontakcie z firmą pozostają pracownicy Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej.

„Rozpoczęły się również działania operacyjne służb, mające doprowadzić do wykrycia sprawców” — poinformował.

Co można zrobić, jeśli podejrzewam kradzież moich danych?

Szef Ministerstwa Cyfryzacji przekazał także, że w związku z atakiem klienci biura „w najbliższym czasie” będą mogli sprawdzić na stronie internetowej bezpiecznedane.gov.pl, czy wyciek dotyczył ich kont.

Podkreślił, że w takiej sytuacji każda osoba, której dane wykradziono, powinna szybko zareagować. Gawkowski przypomniał, że należy: zmienić hasło na wszystkich portalach, na których używało się takiego samego; włączyć logowanie dwuskładnikowe; używać menedżera haseł oraz monitorować swoje konto i skrzynkę mailową.

„Zawsze warto mieć także zastrzeżony numer PESEL — wówczas nikt nie zaciągnie zobowiązania finansowego na nasze dane. PESEL można zastrzec szybko w aplikacji mObywatel — warto to zrobić niezależnie od tego, czy dany wyciek danych nas dotyczy” — napisał.

Zastrzegając PESEL musimy też jednak pamiętać, że może to utrudnić lub uniemożliwić także przeprowadzenie pożądanych przez nas operacji, m.in. bankowych.

Informację o ataku hakerskim potwierdziła Itaka

„Nieuprawniona osoba/grupa osób uzyskała dostęp do części danych osobowych użytkowników posiadających konta w Strefie Klienta (takich jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu)” — przekazało biuro podróży w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej. Naruszenie zostało wykryte w czwartek, 30 października.

Biuro podkreśliło, że osoby nieuprawnione, które wykradły informacje na temat klientów firmy, nie uzyskały dostępu do danych dotyczących rezerwacji (w tym danych finansowych i informacji o uczestnikach wyjazdów) ani haseł do kont.

„Te dane są bezpieczne” — zaznaczono.

Itaka podjęła działania mające na celu zabezpieczenie danych klientów: przeprowadzono szczegółowy skan bezpieczeństwa systemów oraz zamknięto dostęp do Strefy Klienta.

„O zaistniałej sytuacji zostało zawiadomione CSIRT NASK, przygotowujemy także zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz prokuratury” — poinformowano.

Firma przekazała, że wyciek danych dotyczy 10 tys. użytkowników, ale skala ta może być większa.

Źródło: PAP, XYZ. Tekst zaktualizowany o oświadczenie Itaki