BYD notuje spadek sprzedaży w Chinach. Rośnie popularność aut od startupów

Pierwszy raz w historii firmy spadła sprzedaż samochodów chińskiego koncernu BYD. Firma musiała też ściąć o 16 proc. tegoroczne cele sprzedażowe. Tymczasem konkurencja, czyli elektryczne pojazdy chińskich startupów sprzedaje się coraz lepiej.

BYD, jak pisze CNBC, dostarczył we wrześniu na chiński rynek 393 060 samochodów. To oznacza spadek (rok do roku) o 6 proc. Jednocześnie firma ścięła też roczny cel sprzedażowy o 16 proc. i zakłada, że na rynek trafi 4,6 miliona pojazdów. Wciąż jednak koncern dominuje na domowym rynku – jego udział w sprzedaży to 54 proc.

To jednak nie oznacza, że rynek elektryków się zwija. Promocje cenowe i zachęty podatkowe od rządu, by kupować takie samochody sprawiły, że rośnie sprzedaż aut wyprodukowanych przez nowych producentów.

Leapmotor, czyli chiński producent wsparty przez Stellantis, dostarczył na rynek 66 657 samochodów. Zwiększył w ten sposób sprzedaż o 97 proc. (rok do roku). Rekord sprzedaży pobiły też auta Sojuszu Inteligentnej Mobilności. To grupa składająca się z Aito, Chery i Maextro. Producenci wspólnie dostarczyli 52 916 samochodów. Dobrze radzi też sobie Xiaomi, które sprzedało ponad 40 tysięcy samochodów (dokładnych danych firma nie podała). To i tak oznacza dwukrotne zwiększenie dostaw od stycznia.

Dobrze sprzedają się także auta firmy Xpeng. Firma zanotowała we wrześniu wzrost sprzedaży o 97 proc. Dostarczyła na rynek 41 581 maszyn, co daje też wzrost o 10 proc. w porównaniu do sierpnia 2025.

Od dna odbił się także startup Li Auto. Po dwóch miesiącach sprzedaży poniżej 30 tysięcy samochodów i po trzech miesiącach ciągłych spadków dostaw, firma we wrześniu dostarczyła na rynek 33 951 samochodów.