Co trzecia firma transportowa i logistyczna liczy na większą sprzedaż w trzecim kwartale
30 proc. przedstawicieli sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) prognozuje wyższą sprzedaż w trzecim kwartale roku – wynika z badania Barometr EFL.
Jak wskazują analitycy Credit Agricole, branżowy subindeks Barometru EFL dla sektora TSL na bieżący kwartał tego roku wyniósł 54,4 pkt. To o 1,4 pkt. więcej niż kwartał wcześniej.
To także najwyższa wartość wskaźnika od początku 2024 r. W pierwszym kwartale ubiegłego roku odczyt wskaźnika wyniósł 58,1 pkt.
Odsetek firm z sektora TSL, które prognozują wyższą sprzedaż wzrósł w stosunku do poprzedniego kwartału, kiedy spodziewało się tego 24 proc. firm transportowych i logistycznych.
"Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne sygnalizują także dobrą kondycję finansową, gdyż 29 proc. prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż kwartał wcześniej, a żadna firma nie wskazuje na pogorszenie w tym obszarze. Eksperci wskazują, że branżę napędza polski e-commerce, który będzie jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie" – wskazują analitycy Credit Agricole.
"Wyniki Barometru EFL pokazują, że sektor TSL wchodzi w drugą połowę roku z wyraźnym optymizmem. Poziom sprzedaży i płynności finansowej rośnie, a przedsiębiorcy coraz śmielej planują inwestycje. Oczywiście niepewność geopolityczna i presja kosztowa wciąż towarzyszą branży, ale obserwujemy coraz więcej czynników stabilizujących. To inflacja, która się normuje, stopy procentowe, które mogą być dalej obniżane, a ceny paliw pozostają relatywnie stabilne. Co ważne, polski e-commerce i handel zagraniczny trzymają się mocno, co jest naturalnym paliwem dla całego sektora TSL" – skomentował Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care z grupy EFL należącej do Credit Agricole.
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie EFL. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 30 czerwca 2025 r.