KE nałożyła łącznie 157 mln euro kary na Gucci, Chloé i Loewe
Komisja Europejska (KE) nałożyła łącznie 157 mln euro kary na trzech producentów luksusowej odzieży i dodatków – firmy Gucci, Chloé i Loewe. Wszystkie trzy firmy stosowały praktykę antykonkurencyjną określaną jako utrzymywanie cen odsprzedaży.
Dochodzenie KE ujawniło, że firmy ograniczyły swoim dystrybutorom, zarówno internetowym, jak i stacjonarnym, ustalania własnych cen detalicznych dla niemal całego asortymentu produktów zaprojektowanych i sprzedawanych przez Gucci, Chloé i Loewe pod ich markami. Chodziło o utrzymanie tego samego poziomu cen w bezpośrednich kanałach sprzedażowych marek i u dystrybutorów.
"Tego rodzaju antykonkurencyjne zachowanie prowadzi do wzrostu cen i ogranicza wybór konsumentów" – podano w komunikacie.
Naruszenia objęły cały obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – podała Komisja. W przypadku Gucci praktyka trwała w latach 2015-2023, a w przypadku Loewe i Chloé od 2019 do 2023 r. W kwietniu 2023 r. KE dokonała niezapowiedzianej inspekcji w siedzibach wszystkich trzech firm.
Wysokość kar wyniosła odpowiednio 119,67 mln euro w przypadku Gucci, 16,69 mln euro w przypadku Chloé oraz 18,01 mln euro w przypadku Loewe.
"Kary nałożone na przedsiębiorstwa naruszające unijne przepisy antymonopolowe są odprowadzane do budżetu ogólnego UE. Wpływy te nie są przeznaczane na konkretne wydatki, lecz składki państw członkowskich do budżetu UE na kolejny rok są odpowiednio zmniejszane. W ten sposób kary przyczyniają się do finansowania UE i zmniejszają obciążenia podatników" – zaznaczyła KE w komunikacie.