Szwecja luzuje przepisy. Mikrobrowary będą mogły sprzedawać alkohol turystom

Od czerwca 2025 r. mikrobrowary, winnice i destylarnie w Szwecji będą mogły sprzedawać alkohol odwiedzającym. Nowe przepisy oznaczają największe od kilkudziesięciu lat złagodzenie zasad sprzedaży alkoholu.

Zmiany obejmują możliwość sprzedaży napojów alkoholowych o dowolnej mocy na miejscu. Warunek dla nabywców? Odbycie płatnej wizyty i wysłuchanie obowiązkowego wykładu edukacyjnego. Ma obejmować informacje o produkcie oraz o negatywnych skutkach spożycia alkoholu.

Nowe przepisy będą obowiązywać sześć lat, a potem nastąpi obowiązkowa ocena ich skutków. Ustawa zezwala na zakup jedynie niewielkich ilości napojów – w formie pamiątki – i tylko po spełnieniu warunków udziału w wycieczce z wykładem.

Obecnie w Szwecji sprzedaż alkoholu powyżej 3,5 proc. objęta jest monopolem państwowej sieci Systembolaget. Prowadzi ona 450 sklepów w całym kraju, które mają ograniczone godziny otwarcia, nie prowadzą reklam i nie oferują rabatów - pisze Reuters.

Rządząca prawica określiła ustawę jako „reformę wolnościową”. Wskazała, że jej celem jest wsparcie sektora mikrobrowarów, producentów alkoholu oraz branży turystycznej. Wszystko przy zachowaniu ochrony zdrowia publicznego i monopolu państwowego.

Nowe przepisy zostały przegłosowane w parlamencie większością 154 głosów przy 129 głosach przeciw. Ugrupowania lewicowe uznały ustawę za pierwszy krok do zniesienia obowiązującego od 1955 r. monopolu sprzedaży alkoholu.

To kolejna próba ograniczenia monopolu. W 2023 r. szwedzki Sąd Najwyższy orzekł, że internetowy sprzedawca wina ma prawo prowadzić sprzedaż bezpośrednią do gospodarstw domowych i firm.