Większość Polaków nie wierzy w uczciwość ofert na Black Friday
43 proc. Polaków uważa, że oferty sprzedawców na Black Friday nie są uczciwie przedstawiane. Przeciwnego zdania jest 37 proc. konsumentów – wynika z raportu UCE Research i Shopfully. 19 proc. nie ma zaś w tej sprawie zdania.
Jak wynika z raportu, rośnie polaryzacja w sprawie Black Friday. Coraz więcej klientów jest bowiem przekonanych, że część przecen nie jest prawdziwa. Według nich sprzedawcy najpierw podnoszą ceny, a potem udają, że przeceniają towar.
Jeśli jednak ludzie decydują się już na skorzystanie z promocji, to najwięcej klientów ufa dużym platformom sprzedażowym, jak Amazon czy Allegro (24,6 proc.). 15,7 proc. wierzy z kolei sklepom w galeriach, a 15,2 proc. – małym i średnim sieciom.
Skąd takie zaufanie do platform? Zdaniem autorów raportu łatwo można w nich porównać ceny sprzedawców. Oferują też odpowiednią ochronę klientów i nie robią problemu ze zwrotem towarów. „Platformy sprzedażowe udostępniają historię oraz listę sprzedawców oferujących ten sam produkt. Z kolei zaletą sklepów w galeriach jest możliwość obejrzenia w nich produktów »na żywo« i zweryfikowania jakości towaru” – tłumaczy Robert Biegaj z Shopfully.
Niskie zaufanie do małych i średnich sklepów internetowych (12,8 proc.) oraz stacjonarnych (6,3 proc.) wynika z tego, że trudno im konkurować wiarygodnością. Ciężko jest porównać ceny, brakuje dużej liczby opinii, a mniejsze marki są mniej znane.
Black Friday to amerykańskie święto wyprzedaży, które trafiło też do Polski. Przypada w ostatni piątek listopada, po Święcie Dziękczynienia w USA. W poniedziałek pojawił się także zwyczaj rabatów w sklepach internetowych, znany jako Cyber Monday. Wiele sklepów organizuje jednak promocje już od kilkunastu dni przed Black Friday. Eksperci ostrzegają, by bardzo uważać w te dni, zwłaszcza podczas zakupów przez sieć. Ilość fałszywych witryn, które mają wyłudzić dane klientów zapatrzonych na mocne okazje, gwałtownie rośnie i łatwo paść ofiarą hakerów.