Zmiany w prawie drogowym i przyspieszenie w sądach. Rząd przyjął projekty ustaw
Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o prawie drogowym oraz nowelizacji ustawy o ustroju sądów. Teraz projektami zajmie się parlament.
Nowe uprawnienia dla asesorów
Jak wskazał na konferencji prasowej po posiedzeniu Rady Ministrów rzecznik rządu Adam Szłapka, projekt zmian w ustroju sądów powszechnych ma pozwolić na przyspieszenie rozstrzygania spraw w sądach.
Asesorzy sądowi będą mogli orzekać w sądach rejonowych we wszystkich kategoriach spraw, którymi zajmują się wydziały rodzinne i nieletnich – podał Szłapka.
Nowelizacja zakłada umożliwienie asesorom sądowym orzekania m.in. w sprawach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, sprawach dotyczących demoralizacji i czynów karalnych nieletnich, sprawach o leczenie osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków odurzających i psychotropowych, a także w innych sprawach należących do właściwości sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw.
Projektowana ustawa nie przewiduje udziału asesorów w orzekaniu w sprawach rozwodowych czy innych należących do właściwości sądów okręgowych.
Jak podaje resort sprawiedliwości, który przygotowywał projekt, sądy rodzinne należą do najbardziej obciążonych jednostek wymiaru sprawiedliwości. W 2023 r. na jednego sędziego rodzinnego przypadały średnio 1582 sprawy, a w 2024 r. – 1534 sprawy.
To niemal trzykrotnie więcej niż w wydziałach cywilnych, gdzie sędziowie prowadzili średnio 648 spraw w 2023 r. i 596 spraw w 2024 r. Jeszcze mniejsze obciążenie odnotowano w wydziałach gospodarczych (odpowiednio 409 i 403 sprawy) oraz w wydziałach karnych (odpowiednio 1021 i 988 spraw). W wydziałach pracy i ubezpieczeń społecznych w 2023 r. na sędziego przypadało średnio 350 spraw, a w 2024 r. – 444 sprawy.
Tymczasem duża część spraw rodzinnych i opiekuńczych ma charakter pilny i wymaga szybkiego rozpoznania spraw. Często są to sprawy dotyczące bezpieczeństwa dzieci i rodzin, które wymagają natychmiastowej reakcji sądu – podaje ministerstwo.
Będą zmiany w prawie drogowym
Przyjęty przez rząd projekt nowelizacji prawa drogowego zakłada z kolei trzy zmiany. Po pierwsze kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem.
Polecamy: Na norweskich drogach nie ginie już prawie nikt. To zmiana mentalności, nie surowe kary
Rząd chce także, aby dzieci do 16. roku życia podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną musiały używać kasków. Wyjątkiem będzie korzystanie z nich pod opieką rodziców.
Nowe przepisy zakładają także możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B – z pewnymi ograniczeniami – przez osoby po ukończeniu 17. roku życia.