Żabka przyspiesza rozwój sieci i planuje dywidendę od 2025 r.

Grupa Żabka ogłosiła zaktualizowaną strategię, która zakłada szybszy rozwój sieci sklepów i rozpoczęcie wypłat dywidendy. Do 2028 r. spółka planuje posiadać około 16 tys. sklepów w Polsce i Rumunii, a pierwsza dywidenda ma zostać wypłacona z zysku za 2025 r.

Ekspansja sieci sklepów

Zgodnie z nowymi planami, Żabka chce otwierać ponad 1.300 nowych sklepów rocznie w latach 2025–2028. Wcześniej zakładano taki wynik tylko w 2025 r., a od 2026 do 2028 – po ponad 1.000 placówek rocznie.

Na koniec czerwca 2025 r. sieć Żabki liczyła 11.793 sklepy w Polsce i Rumunii, co oznacza wzrost o 10,8 proc. rok do roku. Nowa strategia zakłada, że do końca 2028 r. liczba sklepów sięgnie 16 tys., czyli o około 1.500 więcej niż przewidywano w momencie debiutu spółki na GPW w 2024 r.

Spółka podkreśla, że potencjał rozwoju (tzw. whitespace) dla Polski i Rumunii wynosi łącznie około 27 tys. placówek, co w długiej perspektywie może oznaczać podwojenie sieci.

Priorytetem grupy pozostaje ekspansja organiczna, ale spółka nie wyklucza fuzji i przejęć, które mogą wspierać jej podstawową działalność.

Nowa polityka dywidendowa

Żabka zamierza rozpocząć wypłatę dywidendy od zysków za 2025 r. Rada Dyrektorów planuje rekomendować 50 proc. zysku netto na dywidendę za ten rok. W kolejnych latach ma to być od 50 do 70 proc. zysku netto, w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych.

W dłuższej perspektywie grupa nie wyklucza także programów skupu akcji własnych. Dywidenda może być wyższa w przypadku jednorazowych zysków lub niższa – nawet zerowa – jeśli spółka zdecyduje się na duże inwestycje, w tym fuzje i przejęcia.

Zgodnie z prawem luksemburskim, kwota dywidendy nie może przekroczyć zysku netto z poprzedniego roku wraz z dostępnymi rezerwami i zyskami zatrzymanymi, po uwzględnieniu strat i obowiązkowych odpisów.

Nowa polityka alokacji kapitału zakłada łączenie inwestycji w rozwój z regularnym dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami” – powiedział Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.

Wyniki finansowe i zadłużenie

Żabka podtrzymała prognozy z IPO, zakładające ponad dwukrotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023–2028. Spółka oczekuje również średniego do wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej LfL.

Marża EBITDA ma pozostać na poziomie górnej granicy przedziału 12–13 proc., a marża skorygowanego zysku netto wzrosnąć do 4,5 proc. w średnim terminie.

Żabka zapowiedziała, że w bliskim czasie obniży zadłużenie netto do poziomu 1,0x skonsolidowanej skorygowanej EBITDA post-rent. Na koniec czerwca 2025 r. wskaźnik ten wynosił 1,2x, wobec 2,1x na koniec 2023 r. Spółka zapewnia, że w średniej i długiej perspektywie utrzyma umiarkowany poziom zadłużenia i odpowiednią płynność, aby zachować elastyczność operacyjną.

Źródło: PAP Biznes