Raport: 45 proc. Polaków obawia się manipulacji cenami w Black Friday

Blisko połowa klientów w Polsce podejrzewa, że sklepy zawyżają ceny przed Black Friday i Cyber Monday – wynika z raportu Santander Consumer Banku. Jednocześnie co czwarty konsument planuje zrobić wtedy zakupy.

Z raportu Santander Consumer Banku wynika, że 45 proc. badanych obawia się manipulowania cenami podczas Black Friday i Cyber Monday. Mimo popularności listopadowych promocji, klienci wciąż podchodzą do nich z rezerwą, a 26 proc. deklaruje, że skorzysta w tym roku z ofert specjalnych.

Autorzy badania podkreślają, że choć akcje rabatowe kojarzą się wielu osobom z dużymi obniżkami, blisko połowa ankietowanych unika zakupów w tym okresie. 35 proc. przyznało, że zrezygnowało kiedyś z transakcji, podejrzewając pozorne przeceny. Z kolei 43 proc. wierzy w rzetelność promocji.

Co czwarty respondent przesuwa plany zakupowe na Black Friday lub Cyber Monday, a ponad jedna trzecia wykorzystuje ten czas na zakup prezentów i artykułów świątecznych. 28 proc. kupuje wtedy produkty, na które zwykle ich nie stać, a 39 proc. decyduje się na zakupy dzięki specjalnym kodom rabatowym. Aż 68 proc. badanych nie czeka jednak z zakupami na listopadowe wyprzedaże.

Według raportu największą aktywność zakupową w tym okresie wykazują trzydziestolatkowie. W grupie wiekowej 30–39 lat 37 proc. przesuwa wydatki na Black Friday, 51 proc. kupuje prezenty, a 39 proc. sięga po produkty, na które nie stać ich na co dzień. Połowa tej grupy korzysta z kodów rabatowych.

Badanie pokazuje również różnice między płciami. Po droższe artykuły, które w regularnej cenie zbyt obciążają domowy budżet, częściej sięgają kobiety – 31 proc., podczas gdy wśród mężczyzn wskazało tak 24 proc..

Black Friday przypada na ostatni piątek listopada, a Cyber Monday – na kolejny poniedziałek, kiedy dominują promocje online.

Źródło: PAP