JD.com uruchomi fundusz wart 200 mld juanów. Ma pomóc chińskim eksporterom

JD.com, chiński gigant e-commerce, uruchomi fundusz w wysokości 200 mld juanów (ok. 103,6 mld zł) mający wesprzeć lokalnych producentów w przestawieniu się na sprzedaż krajową z importu.

Firma poinformowała w oświadczeniu cytowanym przez agencję Reuters, że skieruje swoich przedstawicieli do chińskich firm eksportowych w celu bezpośredniego zakupu ich „wysokich jakości produktów”. JD.com planuje następnie utworzenie specjalnej sekcji na swojej platformie e-commerce, w której będzie sprzedawać te produkty. Działania marketingowe i wspierające ruch na stronie mają być kierowane właśnie na tę sekcję.

Wsparcie eksporterów w zwiększeniu sprzedaży na krajowym rynku deklaruje także należąca do koncernu Alibaba sieć supermarketów Freshippo, znana pod nazwą Hema w języku chińskim – podaje Reuters. Sieć ​​otworzyła „szybką ścieżkę” dla chińskich firm, które do tej zajmowały się głównie eksportem. Rejestracja na platformie sieci ma być dla nich łatwiejsza, otrzymają też wsparcie logistyczne, a ich produkty będą umieszczane w specjalnej sekcji.

W piątek chiński rząd poinformował, że podwyższył cła obowiązujące na import towarów USA z 84 proc. do 125 proc. Państwo złożyło też kolejną skargę na Stany Zjednoczone do Światowej Organizacji Handlu.

Amerykańskie cła na import z Chin wynoszą obecnie 145 proc. – wynika z ostatnich informacji przekazanych przez administrację USA. W obliczu tak wysokich ceł Chiny będą poszukiwać innych rynków zbytu swoich towarów. Jednocześnie w opublikowanym w piątek wywiadzie dla „Financial Times” szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen wskazywała, że UE będzie się bronić przed zalewem tanich produktów z Chin, które miały trafić do Stanów.