CPK podnosi prędkość na planowanej linii "Y". Pociągi pomkną z prędkością 350 km/h
CPK zdecydowało, że prędkość na linii "Y", czyli trasie Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, wzrośnie z 250 km/h do 350 km/h. To oznacza, że podróż do Wrocławia zajmie godzinę i 36 minut, a do Poznania godzinę i 38 minut.
Jak tłumaczy spółka, ta decyzja pozwoli w pełni wykorzystać linię Kolei Dużych Prędkości. Zdaniem CPK, taka prędkość skróci podróż o około 40 minut w porównaniu z pociągami jadącymi 250 km/h. Do tego linia byłaby wykorzystana jedynie w 70 proc., więc mniejsza prędkość byłaby marnowaniem potencjału.
Najszybsze pociągi pędziłyby do Poznania, zatrzymując się tylko na stacjach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna. Na tej trasie składy osiągnęłyby prędkość powyżej 300 km/h na 81 proc. trasy. Takie same dwa przystanki obowiązywałyby na trasie do Wrocławia. Pociągi osiągnęłyby ponad 300 km/h na 71 proc. trasy.
CPK uspokaja, że na linii "Y" kursowałyby też wolniejsze składy, osiągające prędkość 200 km/h. Te zatrzymywałyby się także na lotnisku w Baranowie, w Sieradzu czy Kaliszu, tak by umożliwić podróż pasażerom z mniejszych miast.
Jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego, 80 proc. podróżnych linii "Y" podróżować będzie tylko między największymi miastami, dlatego ta oferta, łącząca jedynie Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, skierowana jest do nich.
W ramach CPK ma powstać centralne lotnisko na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin oraz system Kolei Dużych Prędkości. Priorytetem w nim jest linia "Y". Budowa portu lotniczego ruszy w przyszłym roku. Do użytku, razem z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce, lotnisko wejdzie w 2032 roku. Koszt inwestycji to 131,7 miliarda złotych.