CPK składa wnioski lokalizacyjne dla czterech odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do wojewody mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Łączna długość projektowanych fragmentów to 20 kilometrów.

Centralny Port Komunikacyjny poinformował w piątek o złożeniu pierwszych czterech wniosków o decyzje lokalizacyjne dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Warszawa–Łódź. Odcinki objęte dokumentacją przebiegają przez teren Warszawy oraz mazowieckich gmin: Ożarów Mazowiecki, Pruszków, Brwinów i Wiskitki.

Łączna długość planowanych fragmentów linii KDP ujętych we wnioskach wynosi 20 kilometrów. Spółka zapowiedziała, że kolejne osiem wniosków lokalizacyjnych zostanie złożonych w IV kwartale tego roku, w tym do wojewody łódzkiego dla odcinka między Lotniskiem CPK a Łodzią.

W sumie dla całego, ponad 140-kilometrowego odcinka Warszawa–Łódź przewidziano 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne. CPK posiada już komplet decyzji środowiskowych oraz dwa z wymaganych pozwoleń wodnoprawnych, wydanych przez Wody Polskie.

Jak poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych spółka planuje w tym roku złożyć wnioski o pozwolenie na budowę, a następnie ogłosić przetargi na roboty budowlane.

Prezes CPK Filip Czernicki podkreślił, że trasa Warszawa–Łódź ma kluczowe znaczenie, ponieważ umożliwi włączenie Lotniska CPK do systemu szybkiej kolei. CPK zakupiło już 67 działek o łącznej powierzchni ponad 64 hektarów w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć.

W ramach całej inwestycji powstanie m.in. centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią, przystosowane początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Budowa portu lotniczego na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku, a zakończyć w 2032 roku wraz z oddaniem pierwszego odcinka KDP: Warszawa – CPK – Łódź.

Całkowity koszt inwestycji planowany do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych. CPK zaprojektowano z myślą o elastycznej rozbudowie w zależności od potrzeb rynku i prognoz dotyczących ruchu pasażerskiego.

Źródło: PAP