Firmom AI się opłaca. Większość pracowników boi się o swoje miejsce pracy. Raport
Firma EY sprawdziła, jak europejscy przedsiębiorcy i pracownicy oceniają sztuczną inteligencję. O ile dla większości firm wdrożenie AI się opłaca i rośnie też zadowolenie ze skuteczności technologii, o tyle jednak aż 74 proc. pracowników obawia się o swoje miejsca pracy.
56 proc. firm – jak wynika z raportu EY – twierdzi, że ich organizacje odniosły korzyści finansowe, czyli wzrost zysków lub obniżenie kosztów. 16 proc. przedsiębiorstw uważa, że wprowadzenie AI nie zmieniło niczego w finansach, a 29 proc. tłumaczy, że jeszcze jest za wcześnie na takie oceny.
Rośnie też liczba modeli AI i zadowolenie z rozwoju tych narzędzi. W ciągu roku z 72 na 78 proc. wzrósł odsetek respondentów korzystających z nowych technologii. Połowa badanych deklaruje, że wykorzystuje te narzędzia w pracy, a 11 proc. wyłącznie poza nią.
Pozytywny stosunek większości badanych do AI
70 proc. badanych deklaruje pozytywny stosunek do AI (o 7 proc. więcej niż rok temu). Do tego 43 proc. uważa, że dzięki tym narzędziom wzrosła ich produktywność. 82 proc. menedżerów ocenia narzędzia AI dobrze, podczas gdy 63 proc. pracowników niższego szczebla jest z nich zadowolonych.
Najczęściej pracownicy używają AI do tworzenia tekstów (61 proc.). 39 proc. ma doświadczenie z asystentami głosowymi i chatbotami, a 30 proc. z tłumaczami elektronicznymi. Najmniej osób korzysta z programów do transkrypcji (11 proc.).
Najbardziej doświadczeni w kontaktach z AI są pracownicy mediów, technologii i telekomunikacji (91 proc.), najmniej – sektora rządowego, usług publicznych i zdrowia (70 proc.).
Mimo znajomości narzędzi AI rośnie liczba pracowników, którzy boją się utraty miejsc pracy. Deklaruje to 74 proc. badanych. 57 proc. szkoli się w zakresie AI (zawodowo, prywatnie lub w obu wymiarach). Jednak osoby powyżej 50. roku życia rzadko zapisują się na szkolenia AI (42 proc.) w porównaniu do młodszych (70 proc.).
Niestety 43 proc. respondentów nie uczy się korzystania z AI, głównie dlatego, że firmy nie oferują odpowiednich programów. Zaledwie 25 proc. badanych twierdzi, że ich organizacja zapewnia ścieżkę edukacji.
– Prawdziwy potencjał AI tkwi w wykwalifikowanych, dobrze wyszkolonych pracownikach, co sprawia, że szkolenia AI i podnoszenie umiejętności są niezbędne – komentuje Katarzyna Ellis z EY Polska.
Badanie EY European AI Barometer 2025 przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w marcu 2025 r. wśród 4942 menedżerów i pracowników niższego szczebla w dziewięciu krajach Europy Zachodniej.