MFiPR wyda 65 mld zł ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego

Do końca czerwca 2025 r. można zgłaszać uwagi w ramach konsultacji Planu Społeczno-Klimatycznego – podał resort funduszy. Plan to nowy instrument finansowy UE, który ma pomóc gospodarstwom domowym, małym przedsiębiorstwom i użytkownikom transportu w trudnej sytuacji niwelować ubóstwo energetyczn. Dzięki planowi Polska będzie mogła skorzystać ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego – to 65 mld zł.

Jak zaznaczyło Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w Planie Społeczno-Klimatycznym (PSK) zapisano sposoby wydatkowania pieniędzy ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK).

„Jesteśmy w trakcie konsultacji publicznych nowego instrumentu - Planu Społeczno-Klimatycznego. (...) Dokument ze względu na swoją skalę potocznie nazywamy KPO2" – zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Na uwagi do dokumentu czeka do 30 czerwca 2025 r.

Społeczny Fundusz Klimatyczny – Polska największym jego beneficjentem

Jak podkreślił wiceminister, Polska będzie największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego. Budżet Planu na lata 2026-2032 wynosi 65 mld zł. Na tę kwotę składa się wkład unijny oraz wymagany wkład krajowy w wysokości 25 proc. wartości przyznanych środków. Aby skorzystać z tych pieniędzy należy uprzednio przedłożyć Komisji Europejskiej – Plan Społeczno-Klimatyczny.

Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z samorządami oraz partnerami gospodarczymi, społecznymi i przedstawicielami organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz innymi resortami, które będą go wdrażać. Będzie stanowił podstawę wydatkowania Społecznego Funduszu Klimatycznego w Polsce.

„Plan Społeczno-Klimatyczny jest funduszem, który polepszy naszą jakość życia. To nowe narzędzie do walki ze zjawiskiem ubóstwa energetycznego w Polsce "– dodał wiceminister.

„Chodzi o wsparcie podmiotów, które z powodu ograniczonych dochodów, nie są w stanie zapewnić sobie odpowiedniego poziomu ciepła, oświetlenia czy też energii do zasilania urządzeń elektrycznych" – wyjaśnił Szyszko.

Jak stwierdził, „nie ma zgody na przeprowadzenie transformacji energetycznej większym kosztem osób mniej zamożnych" – podkreślił.

Wiceszef MFiPR zaznaczył, że resort proponuje przeznaczyć 37,5 proc. kwoty dofinansowania z Funduszu na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo. To tzw. komponent osłonowy.

„Zdecydowaliśmy się również włączyć regiony w zarządzanie SFK i wydzielić na ten cel 15 proc. budżetu Funduszu" – dodał Szyszko.

Kluczowe znaczenie w realizacji Planu będą miały inwestycje w poprawę efektywności energetycznej budynków oraz dostęp do transportu publicznego.

Resort wskazał, że wsparcie będzie udzielane w formie grantów, dotacji, pożyczek oraz bonów (voucherów) na koszty ogrzewania i energii.

Na jakie cele są środki ze Społecznego Funduszu Klimatycznego?

Poinformował również, że z pieniędzy pochodzących ze Społecznego Funduszu Klimatycznego będzie można finansować: wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz ze wsparciem doradczym, budownictwo socjalne i komunalne, renowację budynków wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorstw (termomodernizacja, wymiana źródeł ciepła), wsparcie mieszkań wspomaganych/treningowych dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym, społeczności energetyczne, doradztwo energetyczne,

Środki będzie można także przeznaczyć na zakup taboru kolejowego i autobusowego, inwestycje w obszarze budowy, przebudowy przystanków i stacji kolejowych wraz z budową parkingów przy przystankach i stacjach, infrastrukturę transportu autobusowego, poprawę infrastruktury dostępu do węzłów przesiadkowych (budowa, przebudowa, remont chodników, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, przejść drogowych, kładek, wind, schodów oraz obiektów typu „parkuj i jedź”), rozwój infrastruktury transportu rowerowego (budowę i rozbudowę dróg dla rowerów, budowę stacji rowerowych w węzłach przesiadkowych oraz tworzenie i rozbudowa wspólnego roweru publicznego), transport na żądanie, a także wsparcie pieniężne na pokrycie kosztów energii i ogrzewania poniesionych przez gospodarstwa domowe dotknięte ubóstwem energetycznym.

Źródło: PAP