Milenialsi najbardziej sceptyczni wobec opinii w internecie
Ponad połowa Milenialsów nie ufa niezweryfikowanym opiniom w sieci – wynika z badania UCE Research dla TrustMate. Największy sceptycyzm wykazują osoby w wieku 25–34 lat, a najmniejszy seniorzy.
Ponad 50 proc. Milenialsów (25–34 lata) deklaruje brak zaufania do niezweryfikowanych recenzji online. W Pokoleniu Z (18–24 lata) sceptycyzm wobec takich opinii zadeklarowało 46 proc. osób. W starszych grupach wiekowych odsetek ten jest niższy – wśród tzw. Boomerów (65–74 lata) wynosi 31,4 proc.
Jednocześnie 58,8 proc. przedstawicieli Pokolenia Z wskazało, że zetknęło się z fałszywymi opiniami w internecie. Dla ogółu badanych było to 40 proc. respondentów. W ocenie autorów badania sceptycyzm młodych to wyuczona strategia funkcjonowania w świecie dezinformacji.
Blisko połowa (49,4 proc.) osób z Pokolenia Z i 48 proc. Milenialsów deklaruje zaufanie do technologii służących weryfikacji opinii. W starszych grupach (45+) widoczna jest tzw. „luka zaufania” – mimo obecnego sceptycyzmu rzadziej wierzą oni w skuteczność narzędzi technologicznych.
Badanie wykazało, że poziom krytycyzmu wobec niezweryfikowanych treści zależy od wykształcenia i zarobków. Wśród osób z wyższym wykształceniem sceptycyzm zadeklarowało 53,9 proc., podczas gdy w grupie z wykształceniem podstawowym lub zawodowym – 43,4 proc. Wśród najlepiej zarabiających (powyżej 7 tys. zł) nie ufa opiniom 53,6 proc. badanych, a wśród osób o dochodach poniżej 3 tys. zł – 48,1 proc.
Podobna zależność dotyczy miejsca zamieszkania. Krytycyzm wobec niezweryfikowanych recenzji wyraziło 52,3 proc. mieszkańców średnich i dużych miast, wobec 46,7 proc. mieszkańców wsi i małych miast. W badaniu nie odnotowano dużych różnic między płciami – sceptycyzm zadeklarowało niemal tyle samo kobiet i mężczyzn.
Źródło: PAP