Polski sektor finansowy inwestuje w AI rzadziej niż globalna konkurencja
Co dziesiąta firma z sektora finansowego w Polsce wdrożyła technologię opartą na generatywnej sztucznej inteligencji - wynika z raportu Capgemini. Dla porównania średnia dla wszystkich przedsiębiorstw z branży w skali świata wyniosła 32 proc.
Jak wynika z raportu „World Cloud Report in Financial Services 2026” przygotowanego przez Capgemini Research Institute, dysproporcja pomiędzy polskimi a światowymi firmami jest mniejsza w przypadku wdrażania tzw. agentów AI - programów, które automatycznie wykonują zlecone im zadania. W tym przypadku liczba przedsiębiorstw nad Wisłą, która wdrożyła powyższą technologię, wyniosła 6 proc. wobec 10 proc. w skali globu.
Firmy uczestniczące w badaniu najczęściej decydowały się na rozwój agentów AI w segmencie kontaktu z klientem (75 proc.). Drugą z kolei dziedziną było wykorzystanie sztucznej inteligencji do wykrywania oszustw (64 proc.). Kolejnymi odpowiedziami były rozwiązania z zakresu procesów kredytowych (61 proc.) i onboardingu (59 proc.).
Jednocześnie 96 proc. przedstawicieli polskich instytucji finansowych uważa, że agenci AI pomogą w obszarze innowacji, a według 28 proc. mogą wspierać ekspansję zagraniczną. Ponadto, 80 proc. globalnych instytucji jest na etapie pilotaży lub testów rozwiązań wykorzystujących takie technologie.
Źródło: XYZ/PAP. Badanie objęło 1,1 tys. przedstawicieli firm z sektora finansowego z 14 krajów: Kanady, USA, Belgii, Francji, Niemiec, Luksemburga, Holandii, Polski, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Australii, Hong Kongu, Japonii i ZAE.