Wielka awaria systemu płatności. Firma obsługująca terminale wydała oświadczenie

Z całej Polski napływały sygnały o problemach z płatnościami kartami — informowały m.in. Onet i RMF FM. Podobne zgłoszenia dotarły również do redakcji XYZ. Jak poinformowała firma eService, obsługująca terminale płatnicze, awaria została już usunięta.

Według doniesień medialnych, problem dotyczył terminali firmy eService, która w oficjalnym komunikacie potwierdziła, że „wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych”.

„Drodzy Klienci, wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych. Tuż po jej zdiagnozowaniu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej sprawności systemu” — poinformowała firma eService.

Portal Downdetector.pl odnotował znaczący wzrost liczby zgłoszeń dotyczących problemów z usługami Mastercard, Visa, BLIK oraz największymi polskimi bankami, w tym m.in. PKO BP, Pekao, mBankiem, ING, Santanderem i Millennium.

W najnowszej aktualizacji eService poinformowała, że awaria została całkowicie usunięta.

„Informujemy, że wszystkie funkcjonalności działają już poprawnie” — czytamy w oświadczeniu.

Do awarii odniósł się również minister finansów Andrzej Domański.

„Jestem po rozmowie ze Związkiem Banków Polskich. Płatności kartami płatniczymi są przywrócone. BLIK również działa. Przyczyny awarii będą wyjaśnione" – napisał w serwisie X.

Również na X do sprawy odniósł się wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

„Obecnie sytuacja z pracą systemów wraca do normy. Powody awarii są analizowane ale obecnie nic nie wskazuje na to, aby był to atak z zewnątrz” - napisał. Zaznaczył, że informacje będą udzielane na bieżąco.

Według informacji ze strony firmy, w Polsce niemal co trzecia transakcja płatnicza jest rozliczana przez eService.

Źródło: XYZ/PAP. Tekst zaktualizowany